"Rychlodráha" na letiště: Je tu další krásná vize, ale není to spíš krize?

Jak by to mohlo vypadat? Třeba takhle...

Na trase "rychlodráhy" ve Veleslavíně na Ruzyň se postaví tři železniční zastávky. Díky tomu se předpokládá, že na trati ubyde pasažérů v autobusech na letiště, a to asi o třetinu. Už známe i plány. Tak. To jsou poslední novinky kolem plánovaného spojení s pražským letištěm a kdo ví, s čím vším ještě. Po kolikáté už nám jsou představovány úžasné vize?

reklama

Jelikož jsme velmi trpěliví, stále ještě důvěřujeme tomu, že se opravdu něco děje a hlavně že budou někdy konečně vidět výsledky. Začněme tedy pozitivní zprávou. Dobrá zpráva pro cestující na letiště Václava Havla je, že dráha z Veleslavína na letiště by měla mít plán projektu už v létě. 

Elektrická souprava mezi Veleslavínem a letištěm má jezdit osmdesátkou a když se dostane mimo Prahu, tak na modernizované trati mezi Ruzyní a Kladnem pojede až 130 km/h. Dvě soupravy budou pravidelně obstarávat trasu a zastavovat na 200 metrů dlouhých nástupištích. Krásná představa, že? Ale už poněkud vousatá. 

V rámci stavby pětikilometrové odbočky na letiště se počítá i s rekonstrukcí celé stávající trasy mezi Ruzyní a Veleslavínem. Přibudou i tři nové zastávky: Letiště, Liboc a Dlouhá Míle. 

Co se změnilo od minula?
Naposledy jsme vás informovali o tom, jak to s projektem vypadá zde. "Za dílčí změnu, která bude mít i významné investiční důsledky, lze považovat řešení úseku Dejvice-Veleslavín, kde se v současnosti uvažuje s podzemním vedením trati mimo stávající stopu," vysvětluje PR manažer projektu Petr Dušek.

SŽDC má na modernizaci úseku asi 25 miliard a projekt považuje za prioritní i česká vláda. Zatím probíhá veřejná soutěž na zhotovitele. 

Trať by měla vést pod střešovickým masivem dvěma jednokolejnými raženými tunely v hloubce až 80 metrů. Portály ražených tunelů jsou plánovány v prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Řešení v takové hloubce pod povrchem poskytne výhody. Zejména v otázkách požární bezpečnosti a zajištění lepších přestupních vazeb z trasy metra A. 

Kdy bude dráha hotová?
To je těžká otázka. "Vzhledem k nevyzpytatelnosti povolovacích procesů v ČR jsou jakékoliv odhady termínu dokončení ošidné," netroufá si odhadovat dobu otevření Petr Dušek. Podle současných odhadů by to ale mohlo být (v úseku Praha-Veleslavín – Kladno Ostrovec s odbočkou na Letiště Václava Havla) už v roce 2024.

Množství lidí přepravených po kolejích by se mělo zvýšit 7x. Ze současných asi 900 cestujících přepravených za hodinu na trase Praha - Kladno by to mohlo být po otevření nové dráhy více než sedm tisíc pasažérů. Na letiště by mělo autobusem dojet o třetinu méně lidí, než jak je tomu dnes. 

Návrhové rychlosti v pražském úseku :

Masarykovo nádr. – Negrelliho viadukt   40-60 km/hod
Masarykovo nádr. – Negrelliho viadukt       80-90 km/hod
Dejvice – Veleslavín (tunely)           

         120km/hod

Veleslavín – Ruzyně     90 km/hod
Ruzyně - Letiště V. Havla                90-100 km/hod

Návrhové rychlosti v mimopřažském úseku:

Ruzyně - Jeneč    115-120 km/hod
Jeneč – Kladno          120-135 km/hod
Kladno – Ostrovec       100 km/hod

 

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/"rychlodraha"-na-letiste-je-tu-dalsi-krasna-vize-ale-neni-to-spis-krize-29340
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.