Budou mít Kralupy Kaufland? Město je rozdělené
Kralupy jsou v nejistotě. Živě se zde diskutuje o projektu, podle kterého by měl vedle vlakového nádraží vzniknout obrovský Kaufland. Jenže stavba supermarketů vždy budí emoce a vyvolává otázky. Kdo ho vlastně potřebuje a nebylo by lepší nechat místo tak, jak je?
Obyvatelé Kralup mají v poslední době téměř vždy stejné téma k hovorům. Ať se začne mluvit o čemkoli, nakonec se skončí u Kauflandu. Ovšem jen obrazně, ve městě zatím žádný nestojí. V této chvíli jde jen o studii a ještě není nic definitivně rozhodnuto. Nicméně otázka je jasná - stavět, nebo ne?
Jak to vidí architektka města?
Že je potřeba s městem pracovat jako s celkem, je jistá věc. Stejně jako to, že centrum Kralup pomalu umírá. "Změna ekonomických podmínek po sametové revoluci a následný úpadek podniků v centru ještě urychlila," vysvětluje městská architektka Vlasta Poláčková. Má smysl plakat nad rozlitým mlékem, nebo bude lepší situaci nějak řešit? "Město Kralupy nad Vltavou má právě nyní příležitost vytvořit krásné, velkorysé centrum specifické využitím zajímavých industriálních staveb pro nové učely."
Poláčková je tak jasně proti případnému Kauflandu. Náměstí by spíš mělo sloužit lidem, kteří by zde nalezli veřejné i soukromé služby a obchody. Šlo by o místo vhodné k setkávání a pořádání kulturních akcí plné stromů a možností k odpočinku. Právě od náměstí se pak odvíjí i další plány na dlouhodou transformaci centra a vůbec celého města.
Přestože architektka uznává výhody projektu vybudování obchodu, které vidí například v rozvoji města a pohodlném nakupování v centru, názor měnit nehodlá. "Přestože by byla výhodná i investice soukromého investora do brownfieldu na jeho pozemku a podíl na investicích do veřejné infrastruktury, zejména dopravní, je to projekt neuspokojivý."
-
Proč nestavět?
Nevhodné je umístění velkoplošeného obchodu (obchodní plochy kolem 6 500 metrů čtverečních) do blízkosti revitalizovaného centra, protože to centru odsaje kupní sílu obyvatel. Dalším problémem je doprava, která by se znásobila. Zvýšená by byla především zátěž v Jodlově a Žižkově ulici. Navíc je možné, že by zde mohli parkovat jen zákazníci Kauflandu.
Tak obrovský areál s velkým parkovištěm se prostě do centra města nehodí a patří na periferii. "Není důvod realizovat zde nevhodnou zástavbu, která určí budoucí charakter prostoru. Navíc hodnota místa se bude postupně zvyšovat a je tedy nelogické stavět něco jen proto, aby to stálo," myslí si Poláčková. Na území u nádraží by zkrátka měla vzniknout nová část městského centra se zástavbou, která odpovídá významu místa a dělá dobrou vizitku městu.
-
Proč stavět?
Pravděpodobně se zde nic moc jiného postavit nedá. Místo je v záplavové oblasti, a proto spousta nápadů nepřichází v úvahu. Navíc pro soukromého investora jsou výhodná jen řešení, která budou dostatečně rentabilní. Kaufland je silným investorem a díky tomuto supermarketu by mohli do města přijít i další obchodníci.
Kromě toho jen výstavbou tohoto areálu se vytvoří zhruba 180 pracovních míst, což by pro Kralupy bylo dobrou zprávou. "Kdyby nebyla stavba povolena, tak tam bude rumiště jako dosud. Územní plán však výstavbu umožňuje, takže není jasné, proč by stavba neměla být povolena," vysvětluje své stanovisko Petr Turek, statutární ředitel firmy Citronelle a.s., která pozemky vlastní. V každém případě to bude ještě velká debata a těžko předvídat, jak to nakonec dopadne.