Kolín chce cyklodům za miliony. Vyplatí se to vůbec?
Společně s rekonstrukcí autobusového nádraží přibude v Kolíně i další stavba. Město do ní napumpuje více než deset milionů korun. Jak moc se podobná investice vyplatí a budou něco takového lidé vůbec využívat?
Kolín se v posledních měsících a letech proměnuje doslova před očima. Obyvatelé mohou poděkovat především radnici za jejich účelné využívání dotací a velmi dobrou práci s rozpočtem, který se za relativně krátkou dobu vrací do černých čísel.
Rozjetá rekonstrukce s překvapením
Na kolínském autobusovém nádraží začíná v těchto dnech rekonstrukce, která spolkne rovných 60 milionů korun. K dokončení projektu má dojít do konce následujícího roku.
Cyklodomy plánují stavět i další města ve Středočeském kraji. Stavební povolení již má Lysá nad Labem, plánuje se také v Poděbradech, Nymburku nebo Čelákovicích.
Nádraží dostane podobu moderního terminálu, který by umožňoval vyšší komfort pro cestující, kteří využívají jak městskou dopravu, tak přestup na vlaky. Současně s opravou chce Správa železniční dopravní cesty také opravit budovu vlakového nádraží.
Rekonstrukce ovšem přinese také jedno překvapení, se kterým se tolik nepočítalo. Radost z něj budou mít především milovníci sportu, konkrétně pak ti, kteří rádi jezdí na kole. "V rámci projektu nebyly opomenuty potřeby cyklistů. Počítá se s vyhrazenými místy speciálně pro ně," odhalil místostarosta Kolína Michael Kašpar.
Město se nerozhodlo například zvýšit počet stojanů, ale rovnou pro revoluční stavbu cyklodomu, která bude stát více než 10 milionů korun. Součástí bude samozřejmě kamerový systém, který bude zaznamenávat ukládání kol a vše evidovat. Zabudovaný systém bude také monitorovat denní provoz bicyklů.
Není to zbytečné?
Při podobné stavbě je to vždy trochu risk, ovšem v případě Kolína to vypadá na promyšlenou akci. "Město má velký potenciál, co se cyklodopravy týče. Proto jsme si vědomi, že navýšení kapacity pro parkování kol by bylo pro občany určitě přínosné," uvedl Kašpar.
Kolínská cyklistická věž by měla být vícepatrová a pojmout by měla zhruba sto kol. To by mělo vyřešit problém s tím, že denně před nádražím stojí několik desítek kol a nejsou dostatečně zabezpečené.
Jak je v Kolíně zvykem, stavba se nebude financovat z městského rozpočtu, ale mělo by se využít peněz z dotace. "Máme v plánu podat žádost. Cílem stavby je navýšit kapacitu parkovacích míst pro cyklisty a ti by tak mohli bezpečně uložit kolo na chráněné místo," pokračoval Kašpar.
Kolín měl o peníze na cyklodům požádáno už v rámci první výzvy. Ovšem to získal "pouze" 50 milionů na rekonstrukci celého autobusového nádraží. O peníze tak zabojuje formou druhé výzvy. Pokud to nevyjde, plánuje město situaci řešit jiným způsobem, který by pak byl méně nákladný a byl by hrazen z "domácích" peněz.