Plán Prahy s rozšířením tramvajových linek nepočítá! Kraj si přesto říká o peníze

Další velká habaďůra?

Je to tak trochu schizofrenní situace. Vedení Středočeského kraje v čele s hejtmanem Milošem Peterou žádá o peníze na něco, o čem zodpovědná instiutuce, která by projekt schvalovala, nemá ani tušení. Konkrétně jde o údajné plánování tramvajových linek mimo území hlavního města. 

reklama

Obyčejný člověk zase jednou žasne. Hejtmanské volby jsou za rohem a kraj by najednou snášel modré z nebe. Jedním z největších lákadel současného vedení je rozšíření tramvajových linek mimo Prahu, v první fázi hlavně do Jesenice, Vestce a Dolních Břežan. Chtěli bychom za tuto myšlenku zatleskat. Je opravdu hezká.

O změnách tramvajových linek se uvažovalo i na Praze 6. Lidé je odmítli.

Bohužel je to v dohledné době nereálné. Jedno z hlavních slov by totiž v tomto projektu měl Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR). Tam by se odehrála první a zásadní fáze. Jenže tu máme háček, teda spíš velký hák. 

Tato instituce totiž o něčem podobném vůbec neuvažuje. "Žádná platná územně-plánovací dokumentace města Prahy ani Středočeského kraje neuvažuje s obsluhou obcí v metropolitním regionu tramvajovou dopravou a takové zásady nejsou předmětem ani jiných přijatých koncepcí," sdělil nám mluvčí institutu Adam Švejda. 

Někdy si změny vyžádaji sami občané. A kupodivu se sem tam někdo rozhoupe...

Žádost o peníze

Přitom hejtman Petera už dokonce požádal Ministerstvo dopravy o finanční příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury na vybudování tramvajové trati z Prahy do Jesenice, Vestce a Dolních Břežan. Na investici chce 2,58 miliardy korun. "Ukázalo se, že dnes už je stávající autobusová doprava do těchto míst nedostačující a jako nejlepší varianta, jež do budoucna může uspokojit poptávku po integrované veřejné dopravě v této lokalitě, se jeví právě vybudování nové tramvajové trati od plánované stanice metra D depo Písnice,“ vysvětlil hejtman.

Myslí to jistě dobře. A určitě bude pouze náhoda, že s tím vyrukoval před volbami. Podle Švejdy však něco takového vůbec není možné. "Vezměte si hlukové limity. Bylo by složité prosadit provoz tramvají na kraje města nebo dokonce za jejich hranice do oblastí, které nejsou na tuto formu kolejové dopravy vůbec připraveny."

Jiná cesta

Podle Institutu plánování a rozvoje je potřeba soustředit se jinam, konkrétně na chybějící tramvajové tratě v Praze. Sídla kolem Prahy by se měla ideálně rozvíjet tam, kde dopravu do Prahy může zabezpečit konkurenceschopná železniční doprava nebo kde lze posílit potenciál příměstské železnice, která vede až do centra města.

Je to logické. Tramvaje nejsou na delší vzdálenosti tak rychlé jako železnice. "Je také důležité si uvědomit, že satelitní zástavba v regionu, charakteristická svou malou hustotou zalidnění, není vhodná k obsluze tramvají. Oproti tomu vlak s návaznou dopravou nebo v systému s parkovišti P+R může být konkurenceschopnou alternativou pro cesty do města automobilem," dodává Švejda. 

Tak teď teda babo raď. Někde je evidentně chyba. Buď v komunikaci, protože vedení kraje neví, co je možné, a co není. A hoši by asi měli dát hlavy dohromady a sladit myšlenkové toky. Nebo snad na hejtmanství dělají, že tyto věci nevidí, a pouští před volbami do světa sice bohulibé nápady, které však mají k realizaci několik světelných let? Voliči, udělejte si sami obrázek...

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/plan-prahy-s-rozsirenim-tramvajovych-linek-nepocita-kraj-si-presto-rika-o-penize--25752
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.