Tristní modré zóny nic neřeší, problém se jen přesunul jinam
KOMENTÁŘ Modré čáry jsou na silnicích už pěknou řádku týdnů. Fungování systému je velmi tristní. Jak jste spokojeni s tím, že návštěva musí zaplatit, aby vás viděla?
Díky zónám placeného stání se spoustě lidí ulevilo. Nemají už před domy středočeská auta, která zabírala místa rezidentům. Nemusí hledat poslední volný flek a nebo složitě přeparkovávat, pokud se postavili na místo, které je daleko, za keři či v zatáčce.
Realita je ale prostě jiná. Neutěšená situace se přesunula do míst, na kterých „experti“ neočekávali nával. Modré zóny totiž mají být rozmístěny tak, aby parkující museli na metro 15 a více minut. To je má údajně odradit od pakování v příslušných oblastech. Co když to ale neplatí?
Experti zřejmě opomněli, že kromě metra máme také tramvajovou a autobusovou dopravu. A tak Středočeši a další řidiči nejsou líní dojet si autobusem či metrem tam, kam potřebují. Co z toho plyne? Problém nebyl odstraněn a pouze se přesunul do dalších oblastí. Takže jedni se sice radují, protože před jejich domy je volno. Druhým zbyly oči pro pláč, protože před jejich domy neprojedou ani popeláři.
Kolik to všechno asi mohlo stát peněz? Banda lidí nejdříve musela namalovat čáry, další potom se instalovaly parkovací hodiny, kterých je dost a také nebyly zadarmo. No a nakonec to nejlepší. Speciální Eltodo auta projíždí parkoviště a monitorují platící řidiče. Nejednou došlo k případu, kdy měl dotyčný zaplaceno, ale přesto dostal pokutu.
Auto, které parkoviště projíždí, tady má mít kontrolu každých 10 minut. Kolik může stát provoz přesně tolika vozů, které by pokryly celé jedno jediné sídliště? Není to jen ztráta času, energie a lidských zdrojů, které tuto „práci“ musí vykonávat? Je systém opravdu tak skvělý a funkční, když nevinní dostávají pokuty?
Zábavné je i to, že skoro všude se po delších deštích modré čáry částečně či zcela vymyly. Co teď mají dělat lidé, kteří nejsou místní? Jak poznají, kde mohou zapakovat zdarma, a kde za peníze?
Snad nejkontroverznější je, kolik peněz platí abonenti (lidé, kteří zde nemají trvalé bydliště) a podnikatelé. Tyto částky jsou nehorázné a v podstatě by bylo jednodušší auto prodat a chodit pěšky.
A co peníze z parkovacích automatů? Ty jdou firmě, které patří. Po odečtení nákladů přijdou magistrátu a ten je vátí městským částem na dotacích. Tak snad to bude ku prospěchu věci a z nemalých částek se dočkáme zvelebeného okolí.
Když už jsme se dotkli abonentů, měli bychom si připomenout slova Romana Petruse, starosty městské části Prahy 8. V mnohém nám přiblíží, proč jsou ceny tak předimenzované.
Příjmy naší městské části jsou totiž přibližně z 90 procent tvořeny dotacemi od hl. m. Prahy a od státu. Finanční příspěvek od státu je určený na výkon státní správy v přenesené působnosti. Jeho výše závisí na počtu lidí, kteří mají na Praze 8 trvalé bydliště. Počet rezidentů ovlivňuje i velikost dotace od hl. m. Prahy, i když má na ni vliv například i velikost ploch zeleně ve správě městské části a rozloha MČ.
Naopak nezískáváme finanční prostředky za lidi žijící na Praze 8, kteří zde však nemají své trvalé bydliště. Získávají je totiž obce či městské části, kde mají trvalé bydliště. Nerezidenti však mohou využívat velkou část služeb, které poskytujeme, jako je například správa a úklid veřejných ploch a pořádání velkého množství volnočasových akcí. Je proto spravedlivé, že rezidenti jsou v některých oblastech zvýhodnění oproti nerezidentům například při už zmíněné registraci parkovacích oprávnění.
Závěrem bych chtěl zdůraznit, že jako starosta Prahy 8 mám především odpovědnost k občanům této městské části, a nikoliv k lidem, kteří v ní nemají své trvalé bydliště.