Zbožné přání realitou. Plaňany se konečně dočkají vysněného obchvatu
Trvalo to, ale dobrá věc se nakonec podařila. Stavba obchvatu městyse Plaňany je konečně realitou. Lidi sice čeká několik měsíců nepohodlí a omezení provozu, ale výsledek má hodně ulehčit život všem řidičům. Kdy se má tedy začít stavět a kdy by se měla první auta po obchvatu reálně prohánět?
Čekání obyvatel na obchvat místy připomínalo legendární čekání na Godota. Naštěstí je ale u konce a vše se připravuje na finální stavbní práce. Aktuálně došlo k vytyčení trasy. Pracovat se bude na odstraňování dřevin na plánované trase a postupně se odveze nepotřebná zemina. Svou práci následně budou mít také archeologové, protože se v místě dají očekávat zajímavé nálezy.
Jaká budou omezení a kde se projekt nachází?
Stavba obchvatu samozřejmě patří mezi ty stavebně složitější projekty a přinese obyvatelům především dopravní omezení. Zda ale ve finále dojde i k dlouhodobějším uzavírkám, ještě není úplně jisté. Možné totiž je, že vše vyřeší "jen" několik objížděk a krátkodobé uzavírky v místě právě probíhajících prací. Vše se pravděpodobně bude řešit za pochodu.
Trable mají i v Lysé
Problém s pozemky je i v rámci plánovaného obchvatu v Lysé nad Labem. Tam dokonce stále nemají dořešeno hned 8 pozemků, které pro realizaci projektu potřebují. "Jeden vlastník zemřel, dva pozemky jsou zatíženy exekucí a další vlastníci zase mají nereálné finanční požadavky," uvedla Jana Křížová, která v Lysé působí jako referentka vnějších vztahů.
"Stavět už se opravdu začalo. Momentálně probíhají výkopové práce," potvrdil mluvčí Středočeského kraje Pavel Lochař.
Stavba je rozdělena na dvě etapy. V první etapě bude řešena novostavba obchvatu, ve druhé etapě bude rekonstruována stávající, tedy navazující komunikace. Vše má být dokončeno nejpozději do 20 měsíců od zahájení.
Dopravní komplikace nastanou již v následujících týdnech. Po dobu nezbytečně nutnou nebude možné do Plaňan přijet sjezdem nedaleko pumpy u Vrbčan, stavba navíc uzavře také část Pražské ulice u nádraží. Auta, jež pojedou z hlavní silnice, budou nucena při vjezdu do městyse využít sjezdu u zastávky autobusů naproti autobazaru.
Přípravy obchvatu se také dotknou rychlosti ve zmíněné Pražské ulici. Tam budou muset vozidla dodržovat snížení maximální rychlost a jezdit by tak měla třicítkou. Na podrobnosti toho, co se v jeho městě bude dít, jsme se ptali i starosty Plaňan Martina Charváta. Ten však k žádosti přistoupil velmi arogantně a odmítl nám cokoliv sdělit. Jakoby ani nebyl placen z veřejných prostředků a k Plaňanům se choval spíš jako ke svému vlastnímu byznysu.
Proč se vlastně obchvat buduje?
Buď jak buď, projekt je u místních skutečně dlouhodobým tématem číslo jedna. Hlavním důvodem, proč se po obchvatu tolik volalo, je hluk v Pražské ulici a na náměstí, který překračuje limity. To potvrdila i studie, kterou nechala zpracovat obec Radim již před dlouhými jedenácti lety.
Už v tu dobu byla vize poměrně jasná, ovšem až nyní se podařilo městysu vše zařídit a získat také potřebné finance. Samotné obci Radim ale plánovaný obchvat moc nepomůže a změnu v dopravě moc nepocítí, což je nakonec celkem paradox.
Protože aby tomu tak bylo, musela by silnice pokračovat i kolem zmíněné obce a musel by být ještě navíc vybudovaný také obchvat v Pečkách. Pak by se nákladní doprava mohla odklonit defitivně. V Pečkách je ale vše na mrtvém bodě kvůli problémům s výkupem pozemků.