Stovky mostů jsou ve špatném stavu, několik v kritickém. Kde je to nejhorší?
Po nedávném tragickém zřícení lávky v pražské Tróji se mosty kontrolují po celé republice. Výjimkou samozřejmě není ani Středočeský kraj. Čísla mluví sama za sebe a nutno říct, že stav rozhodně není uspokojivý. Spíše naopak...
Ve středních Čechách je 31 procent mostů z celkových 1 844 ve špatném stavu, 11 mostů dokonce v havarijním stavu. Letos kraj zahájil opravu 34 mostů za 400 milionů korun, které poskytuje z rozpočtu krajské správy a údržby silnic (KSÚS) nebo státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Stav mostů se podle výsledků kontrol, které se konají jednou až dvakrát ročně, člení do sedmi kategorií. V první kategorii, do které spadají bezvadné mosty, je deset procent mostů, což odpovídá číslu 188. Ve velmi dobrém až uspokojivém stavu, tedy v kategoriích dva až čtyři, je v současnosti 1 079 mostních konstrukcí. Zbylých 454 mostů je ve špatném, 112 ve velmi špatném a 11 v havarijním stavu.
Někde jsou provizorně podepřené
"Existují a konají se pravidelné mostní prohlídky, mosty jsou podle výsledků navrhovány na úpravu nebo celkovou přestavbu," řekla hejtmanka Středočeského kraje Jaroslova Pokorná Jermanová. Prohlídky se podle ní dělí do několika kategorií včetně mimořádných prohlídek, které se provádějí například při zjištění zhoršení stavu mostní konstrukce.
V současnosti kraj připravuje rekonstrukci 90 mostů, z toho 50 mostů by mohlo příští rok získat stavební povolení a budou-li peníze, začne se s jejich opravou.
V havarijním stavu je podle hejtmanky například most ve Velvarech na Kladensku, v Klíčanech u Prahy nebo v Husí Lhotě na Mladoboleslavsku. Na všech těchto mostech jsou zavedena bezpečnostní opatření, mnohde je vozovka zúžena do jednoho pruhu, některé mosty jsou dokonce provizorně podepřené.
Mezi mostními konstrukcemi, které kraj připravuje v rekonstrukci, je například most v Davli u Prahy, most přes Jizeru v Benátkách nad Jizerou na Mladoboleslavsku nebo most v Poříčanech, Velvarech nebo Lysé nad Labem.