Elektronické recepty: Komora lékárníků zřídila pro pacienty speciální linku
Od ledna bylo spuštěno elektronické vydávání léků na takzvané eRecepty. Pacienti, kteří dnes navštívili lékaře, se ve většině případů poprvé potkají s elektronickou formou receptu. Co to vše obnáší a jak má postupovat pacient, aby získal potřebný lék?
Pro případné problémy v začátku fungování eReceptu zřídila lékárnická komora informační telefonní linku. "Vzhledem k množícím se dotazům pacientů, lékařů i lékárníků jsme pro ně zajistili vlastní telefonní poradnu. Ta je k dispozici v nejkritičtější dny 2. a 3. ledna od 8 do 16 hodin," informoval prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba.
První rok lékaře nebudou pokutovat
Lékárníci konstatují, že je elektronicky předepisováno zhruba jen 12 procent receptů z celkem asi 70 milionů vydaných. Za rok se jejich počet navýšil jen o pět procent. Přestože lékaři mají povinnost vydávat elektronické recepty od 1. ledna, tedy uložit údaje do centrálního úložiště eReceptů, ministr zdravotnictví Adam Vojtěch upozornil, že lékaře nebude první rok nikdo pokutovat.
Jak funguje eRecept?
eRecept je lékařský předpis (recept) vystavený v elektronické podobě. Lékařem vystavený eRecept je uložen do Centrálního úložiště elektronických receptů (CÚER). Každému eReceptu má unikátní identifikátor (číslo, které přidělí lékař při vypisování receptu). V lékárně pak lékárník načte identifikátor eReceptu a pokud je eRecept v CÚER nalezen, vydá předepsaný léčivý přípravek pacientovi. Informace o výdeji léčivého přípravku se zapíše do CÚER. Lékař bude moci eRecept (resp. jeho identifikátor) pacientovi předat v několika různých podobách - na papírové průvodce, v e-mailu, v SMS či prostřednictvím speciální aplikace v mobilním telefonu či jiném elektronickém zařízení pacienta.
Předpokládá se, že nejčastěji lékař předá identifikátor eReceptu na papírové průvodce. Formát, v jakém bude identifikátor eReceptu pacientovi ze strany lékaře předán, však bude vždy záviset na domluvě mezi lékařem a pacientem.
Rady pro pacienty i lékaře
Česká lékárnická komora doporučuje lékařům, aby eRecepty pacientům tiskli jako dosud klasické recepty. Doporučují také maximálně prodlužovat platnost receptu. Evidovat elektronicky všechny recepty musí lékaři od 1. ledna. Komora připravila pro lékaře i pacienty deset rad se základními informacemi. Lékařům radí, aby využívali vytištění papírové průvodky, která je podobná současnému papírovému receptu, jako první možnost. Pacienti díky tomu vidí, co mají předepsáno a jak dlouho je eRecept platný.
Do eReceptu je možné připsat poznámky
Papírový eRecept zpočátku usnadní vydání léků oproti načítání z telefonu či tabletu. Lékaři by také měli využívat možnost prodloužit platnost receptu. "Předejdete vypršení platnosti receptu a nutnosti jeho opětovného vystavení u léků, které mají kvůli nedostatku na trhu nebo individuálním objednávkám delší dodací lhůty nebo jsou časově náročné na přípravu," uvedla dále komora.
Výhodou je, že lékař s elektronickým receptem má možnost zjistit, zda si pacient léky vyzvedl. Podle komory může lékárník v poznámce eReceptu lékaři připsat, že třeba momentálně není na trhu dostatek konkrétního léku nebo upozornit na dávkování či vzájemné působení s jinými léky.
Jak má postupovat pacient?
Identifikátor eReceptu, tedy číslo na něm uvedené, bude možné pacientovi předat a na základě něj pak v lékárně léčivý přípravek vydat, celkem čtyřmi způsoby. Může to být papírová průvodka, kam si pacient může od lékaře nechat dopsat například název léku či dávkování.
Kromě papíru může lékař zaslat eRecept formou SMS na mobilní telefon pacienta. Třetí možností je zaslat eRecept formou e-mailu na adresu pacienta, přičemž součástí e-mailu mohou být i další údaje, stejně jako u papírové průvodky. Poslední formou předání je aplikace v mobilním telefonu nebo tabletu.
"Vždy bude záležet na domluvě mezi pacientem a lékařem, v jaké podobě pacient identifikátor eReceptu od lékaře obdrží. Předpokládá se, že nejčastěji bude využívána papírová průvodka," upozorňuje lékárnické komora.
Jak se liší papírový recept od eReceptu?
Pokud je eRecept pacientovi předán na papírové průvodce, hlavním poznávacím znakem je identifikátor (číslo) eReceptu. Na eRecept se zároveň nedává razítko ani podpis lékaře – ten je nahrazen osobním kvalifikovaným certifikátem, tzv. elektronickým podpisem.
Pacient bez mobilu a a tabletu
Pokud chce pacient i nadále preferovat papírovou formu receptu, lékař mu předá identifikátor eReceptu na papírové průvodce. Předpokládá se, že tento způsob předání identifikátoru eReceptu bude nejrozšířenější. Zároveň bude vždy záviset na domluvě mezi pacientem a lékařem.
Elektronické recepty se připravovaly osm let
Někteří lékaři tvrdí, že neměli dostatek času se na něj připravit. Prakticky ale měli na přípravu zhruba 8 let. Už od roku 2009 totiž běží dobrovolný zkušební provoz (první elektronický recept byl vydán 2011) a původně měla být povinnost předepisovat elektronicky zavedena už v roce 2015, tento termín byl Poslaneckou sněmovnou PČR posunut o tři roky, tedy na 1. ledna 2018.
Nabízí se otázka, co dělat, když nepůjde lékaři internet? V podstatě se nic neděje, svůj recept pacient získá, protože existují výjimky, včetně výpadku internetu, které připouští vydání receptu v klasické listinné podobě.
Lékárnice: Systém je funkční
Jak funguje vydávání eReceptu v praxi, jsme se zeptali v rožmitálské lékárně majitelky Dagmar Tomkové. Lékárna už začala s vydáváním léků na elektronický předpis asi před půl rokem. "Máme s tím tedy už zkušenosti půl roku od zavedení a systém funguje. Ani pacienti nijak netápou s využíváním eReceptů. Nějaké dotazy na nás byly ze strany pacientů už v prosinci, kdy jsme jim vysvětlovali, co to pro ně znamená. Nakonec, pacientů se to nijak netýká, od lékaře získají recept a jeho kód a vše ostatní je na lékaři a lékárně. Takže se spíše lékárníci ptají lékaře zpětně na detaily ohledně konkrétních receptů, protože při zadání kódu do systému z papírové podoby receptu nezjistíme třeba dávkování léku a musíme si to zjistit u ošetřujícího lékaře," sdělila své zkušenosti majitelka lékárny Dagmar Tomková.