Česká pošta od února zdražuje. Za co si připlatíte a kde naopak ceny zůstávají?
Od února si zákazníci České pošty připlatí za její služby. Podraží dopisy i balíky těžší dvou kilogramů. Jaký bude rozdíl v cenách a jak pokračuje projekt pošta Partner?
Česká pošta upravuje od 1. 2. 2018 svoji cenovou politiku. Cena obyčejného psaní se zvýší o tři koruny. Vzroste také cena doporučeného psaní, konkrétně o šest korun. Obyčejné psaní do 50 gramů váhy bude stát místo dosavadních 16 nově 19 korun. Doporučený dopis bude stát místo 38 korun 44 Kč.
Pošta má přes 30 tisíc zaměstnanců
"Cílem České pošty je nabídnout občanům ČR takové portfolio poštovních i nepoštovních služeb, aby byly uspokojeny všechny jejich potřeby a požadavky jak z hlediska kvality, tak i dostupnosti," uvedl ke zvyšování cen mluvčí pošty Matyáš Vitík. Česká pošta spravuje jednu z nejhustších sítí kamenných poboček v Evropě, dohromady je to 3 200 poboček. S celkem 31 tisíci zaměstnanci se řadí mezi největší zaměstnavatele v zemi.
Výhodnější ceny ve srovnání se základním ceníkem získají držitelé Zákaznické karty České pošty, kterou si mohou zdarma pořídit na pobočkách České pošty nebo prostřednictvím internetu na www.zakaznicka-karta.cz. Nové poštovní podmínky se všemi změnami jsou publikovány na webu České pošty a budou k dispozici na všech poštách.
Zdraží se i těžší balíky
Pošta od února mění také ceny u těžších balíků, do dvou kilogramů jsou beze změn. Například odeslání desetikilového balíku Do ruky vyjde od února na 163 korun, tedy o sedm korun levněji než nyní. Dvacetikilogramový balík ale naopak o 39 korun zdraží – na 247 korun.
Pošta naposledy zvyšovala cenu známky pro vnitrostátní doručování v roce 2016, kdy její cena stoupla o tři koruny na současných 16 korun. Ve stejném roce se zvýšila i cena doporučeného dopisu. Loni pošta zdražila doporučené i cenné balíky po ČR i do zahraničí.
Co říkají na zdražování zákazníci? "Já nemám nic proti tomu připlatit si o pár korun víc za službu. Chci ale, aby byla spolehlivá a nestalo se, že dopis se někde toulá celý týden," reagoval na zdražení Jiří Votruba, jenž už několik let zpátky nevyužívá poštu jako zásilkovou službu, když si zvláště před Vánoci objedná nějaké dárky. "Zatímco jiní dodavatelé mi věc přivezou kolikrát druhý den, u pošty je to i týden a o svátcích je to risk," dodal.
Projekt pošta Partner
Od roku 2008 také pošta rozběhla takzvaný projekt pošta Partner. Je to označení pro pobočku, kterou na základě smlouvy s jasně vymezenými povinnosti a také finanční odměnou provozuje smluvní partner České pošty, která tímto modelem spolupráce zabezpečí poštovní servis zejména v menších a odlehlých obcích.
Pošta si od toho slibuje za nižší náklady zachování služeb. Na podzim loňského roku fungovalo na principu pošta Partner již 384 provozoven a podle České pošty by jich do roku 2025 mohlo být až 2 500.