Krásy středočeských nádraží: Střezimíř o něj pečuje jako o oko v hlavě
Následujících několik týdnů bude u nás na webu patřit i seriálu Nejkrásnější nádraží ve Středočeském kraji. Už minulý týden jsme představovali nádraží v Kolíně. Teď se přesuneme lehce na jih, kde leží obec Střezimíř.
Právě v této obci si na nádraží hodně zakládají a starají se o něj opravdu příkladně. Začněme trochou historie vlakového nádraží Střezimíř, které se nachází na trati č. 220 z Prahy do Českých Budějovic v oblasti klimaticky drsnější - na České Sibiři.
Zároveň je to poslední nádraží v nejjižnějším cípu Středočeského kraje. V roce 1870 byla zřízena železniční stanice se dvěma kolejemi, nejprve pojmenovaná Stupčice. Před staniční budovou fungovala točna. Obracela parní lokomotivy, které jako tlačné vypomáhaly zdolat značné převýšení směrem od Votic a z druhé strany od Tábora.
Současnost
Nynější staniční budova nádraží Střezimíř byla vystavěna na trati císaře Františka Josefa roku 1894 a železniční stanice je nejvyšším bodem na trati z Prahy do Vídně v bezmála 600 m n. m. O záchranu této raritní stanice i celého areálu nádraží vybudovaného v nádherném skalním zářezu s dominantou kamenného klenutého silničního mostu se usilovně už více jak 7 let snaží spolek Železnice Česká Sibiř.
"Právě v těchto dnech začíná stavba posledního úseku nového IV. železničního koridoru mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora," sdělil nám starosta obce Střezimíř Miloš Jelínek.
Spolek ŽeČeS, Obec Střezimíř i DSO Mikroregion Voticko vyvíjí velkou aktivitu, aby celé historické nádraží po převedení dopravy na nový koridor žilo dál a nezaniklo. Strategická poloha střezimířského nádraží ho vyloženě předurčuje jako nástupní místo na mnoho turistických atraktivit.
V zimě zde začínají strojově upravované běžkařské trasy, které návštěvníky "dovezou" do úžasného kraje Jistebnické hrbatiny a Čertova břemene. V létě je přímo zde začátek jedné z nejoblíbenějších tras legendárního pochodu Praha - Prčice. Je zde výchozí bod nově otevřené vyhlídkové trasy v okolí Střezimíře.
Ani cykloturisté o nic nepřichází - přímo před staniční budovou je trasována cyklostezka Greenways - Praha Vídeň. Pro propagaci smělých cílů spolek Železnice Česká Sibiř právě na nádraží ve Střezimíři loni slavnostně pokřtil repliku historické pákové drezíny. Všem tak ukázal, jaké "stroje" mohou v budoucnu přilákat do našeho regionu další turisty.