Krásy středočeských nádraží: Poděbradské je kulturní památkou
Následujících několik týdnů bude u nás na webu patřit i seriálu Nejkrásnější nádraží ve Středočeském kraji. Už minulý týden jsme představovali nádraží v Kolíně a také v malé obci Střezimíř. Dnes přicházejí na řadu lázeňské Poděbrady.
Historie se tu píše již od roku 1870, kdy byla na samotném okraji města zprovozněna železniční trať z Kolína do Nymburka. Ta byla dokonce součástí Rakouské severozápadní dráhy. Ze stejného roku pochází i nádražní budova, nicméně ta byla v době rychlého rozvoje města po objevení minerálních pramenů v roce 1905 již nedostačující, a proto se rozhodlo o tom, že se postaví nádraží nové.
Stavbu tenkrát v hodnotě 6 207 204 Kč realizovala pardubická firma A. Kratochvíl a Ing. J. Veselý. Na vše také dohlížel přednosta odboru ministerstva železnic Ing. Ladislav Otta, starosta města Josef Caňkář a předseda správní rady lázní profesor dr. Hráský.
První návrhy nové budovy z roku 1924 se nesetkaly s pozitivním ohlasem a byly ředitelstvím železnic shozeny ze stolu. Definitivní projekt se podařilo vymyslet až o čtyři roky později, a to architektovi Vojtěchu Krchovi. Stavební povolení pak bylo v rámci nové nádražní budovy vydáno dne 16. srpna 1929.
Kde současné nádraží je a jak vypadá?
Budova se nachází v centru města, a to při severním okraji lázeňského parku. Její tvar byl inspirován parní lokomotivou. Budova je vyrobena z cihel a železobetonu. Hlavní vchod pak kryje železobetonový přístřešek. Hlavní hala má rozměry 28 x 10 metrů, výšku pak 13 metrů. Dolní části stěn jsou ještě obloženy modrými obkladačkami.
Z hlavního prostoru vede spojovací chodba do nádražní restaurace, východní křídlo pak nabízí služební byty. První nástupiště je kryto ocelovou konstrukcí s dřevěným stropem, druhé je pak moderní, přičemž střechy jsou ploché.
Bez dekorací či ornamentů
Mezi vstupy je ale umístěn žulový reliéf státního znaku, který pochází z dílny prof. Karla Štipla. V hlavní budově zase mají okna krásné sklomalby od Gajdoše přibližně z roku 1960. Naproti pokladnám je ještě umístěn rozměrný ciferník a v hale je umístěna také socha Elektrifikace železnic od Jana Kodeta.
V závěru 90. století byl v prostoru stanice vybudován podchod, jenž slouží ke spojení centra města a městské části Žižkov, stejně jako ke vstupu cestujících na druhé nástupiště. Spolu s podchodem sem byl nainstalován také automatický vizuální a rozhlasový systém HIS voice společnosti mikroVOX. Ten vydává hlas režiséra a herce Václava Knopa.
Železniční stanice je v Poděbradech opravdu velmi významným přepravním bodem. Denně tam zastavuje přibližně 120 vlaků, z toho je navíc hned polovina dálkových. Odbaví se tu pak více než 2 500 cestujících.