Stavba spalovny na Mělnicku by si vyžádala nové obchvaty i most
Plánovaná spalovna na Mělnicku budí emoce už dávno předtím, než se poprvé koplo do země. Sepisují se petice, pořádají protesty. Skupina ČEZ si prý navíc záhadně upravila údaje v dokumentaci. Na druhou stranu však existují i nesporné výhody a důvody, proč stavět. Faktem však je, že pokud ano, musí vzniknout i potřebná infrastruktura.
Stavba spalovny na Mělnicku by si vyžádala vznik nových silnic i mostu přes Labe. Vyplývá to ze studie pro Středočeský kraj k dopravnímu řešení v lokalitě Mělník, Horní Počáply a Liběchov, kde chce ČEZ vybudovat zařízení na energetické využití odpadů (ZEVO).
Zátěž pro obce
Studie předpokládá, že bude spalitelný komunální odpad do spalovny svážen z 20 procent auty po silnici z okolí do 30 kilometrů a dalších 80 procent odpadu bude rozděleno mezi silniční, lodní a železniční dopravu.
"Bez vybudování silničního obchvatu by zde došlo k citelnému nárůstu dopravní zátěže přilehlých obcí. Proto se studie možného dopravního řešení zabývá několika možnými variantami řešení - silniční, železniční a lodní," řekl radní František Petrtýl z hnutí ANO.
Řešením může být železnice
Pro zásobování po železnici je areál elektrárny podle kraje dobře vybaven. Disponuje vlečkou, která je oboustranně napojena ze stanic Dolní Beřkovice a Hněvice. V případě lodní dopravy by bylo nutno návrh uzpůsobit a vyřešit umístění překládacích stanic, pro zajištění vykládky v místě ZEVO pak bude nutné vybudovat překladiště na levém břehu Labe. Díky novým překladištím by byly odpady sváženy z částí okresů Kutná Hora, Kolín, Nymburk, Praha-východ, Praha-západ, Mělník a Kladno.
Studie počítá s tím, že by se projekt dopravního řešení rozdělil do dvou etap. V první by se měly vybudovat nejdůležitější obchvaty obcí na levé straně Labe, jako jsou Cítov, Dolní Beřkovice a Horní Počaply. Druhá etapa pak počítá s vybudováním nové páteřní silnice, která bude spojovat silnici I/16 se silnicí I/9, a to včetně stavby nového mostu přes Labe.