Říčany vs. Orlová. Dvě města, kde je život diametrálně odlišný
Říčany u Prahy a Orlová ve Slezsku se umístily na opačných koncích tabulky srovnávající kvalitu žití ve dvou stovkách obcí s rozšířenou působností republiky. Zatímco patnáctitisícové Říčany vyšly jako nejlepší město k životu, dvakrát větší Orlová obsadila poslední 206. místo. Proč? Co je tak moc odlišné?
Říčany i přes prvenství nechtějí usnout na vavřínech, nejvíc je trápí nadměrná automobilová doprava a příliv dalších zájemců o bydlení. Naopak největším problémem Orlové je odliv mladých a vzdělaných lidí, ale také nezájem státu, kraje i samotných obyvatel. Představitelé tohoto města nicméně i přes problémy s žebříčkem nesouhlasí a tvrdí, že Orlová je navzdory předsudkům město zeleně a má co nabídnout.
Neusneme na vavřínech
Říčany na základě těchto kritérií vyšly nejlépe, ale jeho starosta Vladimír Kořen (Klidné město) si uvědomuje, že problémy město má. Doplácí hlavně na nedokončený Pražský okruh. Díky poloze u Prahy jsou Říčany také pod velkým tlakem developerů a zájemců o bydlení.
Za poslední desetiletí se město rozrostlo o více než čtvrtinu. "Jde o dopravu a přetlak lidí, kteří tady chtějí bydlet. Pokud to město nebude vyvažovat, nějakým způsobem regulovat a připravovat se na příliv obyvatel, může jít kvalita života poměrně dost rychle dolů," řekl starosta.
Je to vlastně všechno
Říčany jsou lákavým místem k bydlení díky okolním lesům a také nabídce služeb. Ve městě je zimní stadion, centrum s bazénem, sportovní halou a kinem, kulturní centrum nebo prvorepubliková plovárna Jureček. Pacienti mají k dispozici polikliniku a nemocnici s lůžkovou internou, jednodenní chirurgií a následnou rehabilitační péčí. Na kraji města stojí Olivova dětská léčebna.
V Říčanech funguje domov důchodců a denní stacionář, nedávno bylo otevřeno nové zařízení pro seniory se 150 lůžky. Pestrá je nabídka mateřských, základních i středních škol. Zaměstnání lze najít v nedaleké Praze, která je snadno dostupná autobusem i po železnici, či v průmyslových zónách při dálnici D1.
S hodnocením nesouhlasíme
Představitele Orlové s umístěním na konci žebříčku nesouhlasí. "S tím hodnocením nesouhlasím, protože pokud se porovnáváme třeba s (prvními) Říčany, tak si porovnejme například cenu bydlení. Samozřejmě ale nějakou vypovídací hodnotu to má," řekl ČTK starosta Tomáš Kuča (ČSSD). Opoziční zastupitel Miroslav Chlubna (Nezávislí) poukazuje i na to, že některé faktory, které průzkum hodnotil, ani radnice nemůže ovlivnit.
"Doplatili jsme na to, že kdysi byla Orlová určena k likvidaci, a s tím se vyrovnáváme dodnes. Jsme na okraji zájmu všech volených zástupců, ať se podívám na kraj, na stát. Je ale bohužel i na okraji zájmu vlastních občanů," soudí Chlubna. Podle něj má město málo skutečných starousedlíků, protože řada obyvatel se do něj v minulosti přistěhovala za prací. Město by potřebovalo investice a stát i kraj by mu měly pomoci, řekl.
Obyvatelé odcházejí
Starosta i opoziční politik se shodují na tom, že Orlovou vnímají jako město plné zeleně, které se mění. Letité klišé, že nejen Orlová, ale vlastně celý někdejší hornický region je vnímán jako "zaprášený, uhelný a ocelářský", podle nich už dávno neplatí. "Přitom i Orlová má v dnešní době co nabídnout, protože prošla obrovskými změnami. Je to zelené město, snažíme se budovat oddychové zóny," míní Kuča. Podle Chlubny je problémem nízký zájem samotných obyvatel o dění ve městě. Třeba komunální volby v roce 2014 přilákaly jen 22,85 procenta voličů.
Stejně jako celý Moravskoslezský kraj i Orlová stárne a ubývá jí obyvatel. Jedním z největších problémů Orlové je vysoká nezaměstnanost a s tím související množství exekucí. Ve městě nepůsobí žádný velký zaměstnavatel. Na území Orlové sice ještě společnost OKD těží černé uhlí v šachtě Lazy, jinak ale mají nejvíce zaměstnanců městský úřad, jeho příspěvkové organizace, domovy důchodců a školy, případně prodejny velkých řetězců. Vlaky do Orlové nejezdí, autobusem se ale mohou obyvatelé dostat do Karviné, Havířova nebo Ostravy.