Nejpoužívanější vyhledávač internetu vznikl v obyčejné garáži. Dnes má hodnotu několika miliard dolarů

Google vznikl v garáži jedné z kamarádek dvou horlivých studentů
Google vznikl v garáži jedné z kamarádek dvou horlivých studentů

Znáte ty příběhy o splněném americkém snu? Ano, vznik společnosti Google mezi ně bezpochyby patří. Nejpoužívanější vyhledávač na internetu je dnes jednou z nejhodnotnějších firem na světě a klidně se může říct, že v rukou drží obrovskou moc. Paradoxně však vznikla ve skromných podmínkách, jak jinak než u jednoho ze zakladatelů v garáži. 

 

reklama

Podobně tomu bylo o společnosti Apple. Steve Jobs a Steve Wozniak na úplném počátku vytvořili první prototypy počítače jako horliví mladíci v garáži klasického amerického řadového domku někde na předměstí. Podobně tomu tak bylo i v případě Googlu, který byl jako firma zaregistrován v roce 4. září roku 1998. Sergey Brin a Larry Page tehdy budovali obrovský kolos, o němž nemohli tušit, do jakých rozměrů vyroste. 

Garáž kamarádky

Dívka jménem Susan Wojcic byla kamarádkou právě dvou výše zmíněných zakladatelů firmy Google Inc. Stala se dokonce jejich první marketingovou ředitelkou a k jejímu podpisu v internetovém impériu patří logo, které slouží dodnes. Čím si však vysloužila jako obyčejná kamarádka tolik důvěry? Kromě toho, že její intelekt a nápady byly bezesporu ohromující, poskytla dvou nadšencům ze stanfordské univerzity zázemí legendární garáže, kde mohli oba géniové celý příběh rozehrát. 

Od onoho záři uplynuly necelé čtyři měsíce, aby se Google dostal na seznam 100 nejlepších webů na internetu podle respektovaného počítačového časopisu PC Magazine. Od té doby to byla jízda jako na skluzavce. Svou dominantní roli na internetu postupně firma umocňovala založením e-mailové služby Gmail, kterou spustili v roce 2004, následně Google Maps v roce 2005 a korunu úspěchu nasadili internetu na servery masivním nákupem video webu YouTube za 1,65 miliardy dolarů. Kde však vznikl nápad za všechny prachy světa? 

Jak rychle zbohatnout? 

Položil si někdo z vás otázku: Co vlastně znamená google? Je to jen dobře znějící citoslovce? Slovní hříčka? První slovo jednoho ze zakladatelů úspěšné firmy? Nikoliv. Název nejúspěšnějšího vyhledávače, který dnes slouží snad všem a všemu, totiž vychází z matematického pojmenování čísla jedna, za kterou jsou schované stovky nul. Slovo googol se tak stalo základem značky, která už v současnosti patří k našim životům podobně jako Apple, PC, Netflix, Seznam, televize nebo vzduch. 

Na začátku však nebyla práce dvou “nerdů”, kteří objevili zlatý pramen, ale poctivá úvaha o tom, jak co nejrychleji zbohatnout. Kromě zmíněné garáže tak v příběhu vzniku této firmy nehledejte žádnou romantiku. Larry Page a Sergey Brin prostě poctivě přemýšleli, jak vydělat peníze. Nutno dodat, že jejich podnikatelská úvaha byla pevně spojená s tím, že jejich produkt musí být užitečný pro lidi. V tom zároveň spatřovali kouzlo a potenciál úspěšného byznysu. 

Úplně první jméno jejich vyhledávače však znělo poněkud jinak a upřímně řečeno, asi by se nikdy nepodařilo, pokud bychom dnes hledali dovolenou či příznaky nemoci na jejich prototypu BlackRub. 

Google zní mnohem lépe a postupně převálcoval všechny konkurenty i proto, že byl schopen vyhledávat nejen hesla, ale celé fráze. Dnes je tato firma s hodnotou více jak 66 miliard dolarů jedna z nejvýznamnějších na světě. Jejich funkce se stále rozšiřují a svou roli hrál negativně také v rámci GDPR, kdy za podivných okolností analytické firmy nakupovaly informace o uživatelích a následně je využívaly do politických kampaní. 

Nutno dodat, že Google je v současnosti pravděpodobně nejvlivnějším serverem, který na internetu najdete, a lze očekávat, že z této pozice jen tak nespadne. 

KAM DÁL: Legendy a paranormální jevy. Nejstrašidelnější hřitovy a dům plný pověstí

 

https://www.ctidoma.cz/clanek/historie/nejpouzivanejsi-vyhledavac-internetu-vznikl-v-obycejne-garazi-dnes-ma-hodnotu-nekolika-miliard-dolaru-61997
reklama
#počítač #Historie #úspěch #firmy #Google #miliardy
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.