První ruská ponorka se nikdy nevynořila. Můžete si ji vyrobit doma, stačí k tomu obyčejný sud

Replika Nikonovovy ponorky
Replika Nikonovovy ponorky
zajímavost

Rusové se rádi chlubí, že vyrobili první válečnou ponorku na světě. Jenže to není tak úplně pravda. Ruská ponorka se dokázala ponořit, ale nikoliv už vynořit.

reklama

První ponorku sestrojil Nizozemec Cornelius Drebbel už v roce 1620. Byl to vlastně dřevěný sud s pádly, který ale nebyl určen k boji. Šlo pouze o experimentální stroj. O sto let později si na Drebbelův podmořský sud vzpomněl jistý Jefim Nikonov.

Ten se domníval, že by sestrojil podobnou ponorku, která by ale navíc byla schopná ničit nepřátelská plavidla. Věděl, jak moc si ruský car Petr Veliký přeje mít silné loďstvo. Nikonov nebyl žádný vědec ani inženýr, ale negramotný tesař. Přesto se domníval, že dokáže ponorku sestrojit a učinit z ní bojové plavidlo.

Mistr tajných plavidel

O svém plánu napsal carovi, sliboval neviditelnou loď, která bude posílat ke dnu plavidla nepřítele a sama nepozorována zase unikne. Petr Veliký byl nadšen a dal svolení ke stavbě. Nikonov postavil prototyp a ten předvedl užaslému vládci Ruska. Dokázal se s ním ponořit v řece Něvě a vynořit na druhém břehu. Při druhém pokusu ale loď zůstala na dně a musela být vytažena lany. I tak byl ale car rozhodnut, že Nikonov dostane peníze, najme pomocníky a musí rychle postavit skutečnou válečnou ponorku. Byl oficiálně jmenován mistrem tajných plavidel.

Nikonov loď skutečně postavil. Sud s pádly, která měli obsluhovat čtyři námořníci. Byl pozván car, aby zhlédl první plavbu nové lodě. Jenže věci nešly dobře, ponorka se opět jen ponořila a k vynoření nedošlo. Na dně si naopak prorazila trup a pětice námořníků včetně Nikonova se jen s velkým štěstím dostala ven. Car však prokázal překvapivou benevolenci a nařídil pokračovat dál v testech a stavbě neviditelných lodí. Nikonov tedy pokračoval a při dvou dalších pokusech dopadl pokaždé stejně. Jeho ponorka se nevynořovala, ukázky dopadly pokaždé fiaskem.

Defraudace a neschopnost

Car navíc zemřel a nikdo další už nehodlal výstavbu pochybných ponorek financovat. Úředníci se začali šťourat v Nikonově hospodaření, pochopitelně zjistili, že spousta peněz zmizela bůhví kde, takže mistr tajných plavidel putoval do loděnic jako řadový tesař. To byl pro něj ještě dobrý trest, protože původně slíbil carovi, že pokud lodě nebudou fungovat, vkládá svou hlavu na špalek. Celý projekt ponorek tak skončil na neschopnosti, špatném provedení a korupci. Nevypadá to, že by se v Rusku od těch dob něco změnilo.

Zdroj: wonderfulengineering.com

KAM DÁL: Novozélandský ministr se snažil vyrobit tank z vlnitého plechu.

https://www.ctidoma.cz/clanek/historie/prvni-ruska-ponorka-se-nikdy-nevynorila-muzete-si-ji-vyrobit-doma-staci-k-tomu-obycejny-sud-69374
reklama
#Historie
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.