Influencer může být skvělý tah, ale také vyhozené peníze. Johny Machette, Gabrielle Hecl nebo třeba Maxim Habanec?
Influenceři jsou velkým marketingovým trendem současnosti, sází na ně stále více firem nejen v zahraničí, ale i u nás v Česku. Ne všechny spolupráce s influencery ale splní očekávání. Některé zůstanou zapomenuty bez úspěchu, z jiných se zase může vyklubat ostuda pro značku i samotného influencera.
Typy influencerů můžeme rozlišovat podle toho, na jaké platformě se pohybují, ale také jaký druh obsahu tvoří. Nejčastějšími platformami jsou blog a sociální sítě Youtube, Instagram, případně Twitter nebo Facebook. Dále zohledňujeme, čím se influencer zabývá, co je stavebním kamenem jeho obsahu. Pokud prodáváte oblečení nebo kosmetiku, určitě sáhnete po beauty a fashion youtuberkách, hračky pro děti zase nejlépe odprezentují mama blogerky.
"Někdy to však není tak jednoduché a na první pohled jasné. Některé produkty se také hodí pro více typů influencerů, proto není třeba se omezovat jen na jeden sektor," vysvětluje Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency a producent. Afinita neboli vhodnost influencera pro daný produkt se nedá jednoznačně určit či spočítat, ale je záležitostí zdravého rozumu.
Spolupráce s jinými značkami
Když už se vám zdá, že se influencer na základě obsahu hodí k vaší značce, nastal čas zjistit si, jak vypadá jeho spolupráce. Není na tom nic složitého, stačí si projít pár jeho příspěvků, videí, případně článků, kde pracuje s produkty jiných značek. Jak produkty v jeho videích působí, umí je kreativně odprezentovat?
Samozřejmě je hůře zjistitelné, co všechno za spoluprací stálo, a na základě jedné nešťastné spolupráce nelze influencera odepsat. Také si zjistěte, jak reagují jeho fanoušci. Nejsou už třeba otrávení z velkého množství propagovaných produktů?
Počet followerů
Některé firmy jdou automaticky po influencerech, kteří mají nejvyšší počty sledujících – followerů, což se dá považovat za logické, protože se tak dá očekávat vysoký zásah. Na druhou stranu si však tito influenceři účtují nemalé částky a ve finále může jít o vyhozené peníze. Někdy je lepší vsadit na více malých "koňů" než na jednoho velkého.
"Snižujeme tím také riziko, které může pramenit z toho, že vše stavíme na jednom člověku. V případě více menších influencerů nás nebude tolik bolet, když spolupráce s jedním z nich nedopadne úplně podle představ," tvrdí Kretík.
Cena je často rozhodující
Tento bod úzce souvisí s tím předchozím, nicméně bývá často rozhodujícím, proto je třeba jej zmínit zvlášť. Influenceři mívají své vlastní ceníky, mohou si účtovat určitou částku za jeden příspěvek či zmínku nebo za dlouhodobou spolupráci.
Menší influenceři bývají ochotní spolupracovat za produkty zdarma. Ceny se obvykle odvíjejí od množství followerů. Důležité je nespoléhat na to, že vysoká cena bude znamenat vysoký účinek, výsledkem může být i opak.
Styl komunikace
To, zda s daným influencerem chcete či nechcete spolupracovat, často zjistíte i z první komunikace s ním. Pokud se vše zbytečně táhne a člověku je potřeba neustále se připomínat a prosit jej o odpovědi na jednoduché emaily, asi ani od výsledku spolupráce nelze mít vysoká očekávání. Spolupracovat chcete především se spolehlivými a zodpovědnými influencery. Nezapomeňte každou spolupráci stvrdit podrobnou smlouvou.