Nejznámější lobbista Tonda Blaník je fiktivní postava. Z kolika pravých osobností je však složena?

Tonda Blaník je koláž hned několika různých existujících lobbistů

Ve vysoké politice se budou vždy pohybovat lidé, kterým rozhodně nejde o prospěch společnosti, ale jen o vlastní obohacení. Někdo se jako pijavice napojí do systému zájmových skupin a třeba skrze poradenství dotuje svůj bohatý život z kapsy nás všech. Lobbisté jsou ti, kteří propojují kontakty, zprostředkují kontrakty a získávají si důvěrů politiků, kteří jim bezesporu uštědří nemalé odměny. Kdo je v České republice vůbec tím nejznámějším lobbistou?

 

reklama

Vlastně to není nic překvapivého. Žijeme v zemi, kde při celonárodní soutěži o největšího Čecha zvítězí muž, který nikdy neexistoval. Pro Čechy je prostě humor zásadní způsob, jak se vypořádat s těžkostmi života. Stejně tak se prohnilá politika prezentuje skrze další velmi oblíbenou fiktivní postavu, která se tím pádem stává úplně nejznámějším lobbistou u nás. Kdo by totiž neznal Tondu Blaníka.

Na hraně reality

Dokumentárně laděný internetový seriál Kancelář Blaník způsobil celonárodní poprask. Tvůrci Marek Najbrt, Tomáš Geisler, Tomáš Hodan, Jan Bartes, Milan Kuchynka, Benjamin Tuček a samozřejmě i hlavní protagonista Marek Daniel vytvořili legendární postavu lobbisty Tondy Blaníka, který si velmi rychle získal obrovskou popularitu. 

Seriál, který vznikl jako volná inspirace na britskou obdobu s českým názvem Je to soda, se poprvé odvysílal v dubnu roku 2014 na internetové televizi stream.cz. Spíše než obsah čeští autoři odkoukali formu, kterou je vytvořena zdánlivá autenticita situace. Žánr tzv. mockumentary filmu tak sleduje osudy kanceláře vedené všeho schopným Tondou Blaníkem, který s pomocí svého týmu pomáhá plnit přání konkrétních a existujících postav české politiky. 

Nelítostné narážky na reálné politické kauzy tak v 75 epizodách odrážejí stav současné politiky a Tonda Blaník se stává koláží vytvořenou hned z několika existujících postav pražského podsvětí. Které lobbisty bychom v jeho jednání mohli vypozorovat? 

Kauzy Prahy v jednom

Kancelář Blaník hraje na notu reality. Fiktivní postava ztvárněná Markem Danielem se potkává s opravdovými osobnostmi naší společnosti. Nemusí jít nutně o politiku, i když je o ní je celý seriál podepřen zcela zásadně. Propletené reality se scenáristickými kličkami dodávají seriálu ten potřebný vhled do zákulísí současné politiky. 

Miloše Zemana na telefonu střídá Andrej Babiš a každý by chtěl od Tondy Blaníka cennou radu či jednoduché řešení složitého problému. Není tak náhoda, když si při sledování některých dílů vzpomenete na lobbisty jako Roman Janoušek, Ivo Rittig či Marek Dalík. Vyjmenovaní pánové totiž svými kauzami a osobnostními rysy pomohli vytvořit zcela unikátní postavu, která mezi lobbisty pravděpodobně nemá konkurenci. 

Buďme si však jisti, že existuje mnoho dalších postav v podsvětí Prahy, které prostě jenom veřejnost nezná, a Tonda Blaník se svými úkoly a manýrami nemusí být až tak vzdálenou fiktivní postavou.

Zároveň je nutné dodat, že Češi se rádi smějí, ale málokdy něco zásadního řeší. Minimálně se nebouří nad tím, že vlastně podobné postavy, jako je Tonda Blaník, v podstatě vysávají státní kasu a budují si svoji síť vlivu právě přes politiky, které my všichni volíme. 

Seriál Kancelář Blaník tak s nadsázkou odhaluje nejen zákulí některých scenaristicky vyfabulovaných kauz, ale také naše morální hodnoty a neschopnost jako společnost podobným živlům ustřihnout křídla. My s nimi nakonec totiž budeme sympatizovat a smát se, jak ze zapeklité situace vybruslili. A tak je Tonda Blaník nakonec zcela jistě tím úplně nejpopulárnějším lobbistou v České republice. 

https://www.ctidoma.cz/clanek/osobnosti/nejznamejsi-lobbista-tonda-blanik-je-fiktivni-postava-z-kolika-pravych-osobnosti-je-vsak-slozena--55394
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.