Do Kralup za historií železnice: Drážní knihovna nabízí desítky tisíc svazků
Nejen zaměstnanci drah, ale i všichni, kdo železnici milují, mohou navštívit Knihovnu Českých drah v Kralupech nad Vltavou. Tisíce knih, časopisů i jiných dokumentů, včetně mnoha map, zabývajících se převážně tematikou železniční dopravy, zde našlo nový domov. Studovna je přístupná pro veřejnost třikrát týdně. A ti, kdo nemají šanci do Kralup dorazit osobně, mohou většinu publikací objednat přes meziknihovní výpůjční službu.
Nynější drážní knihovna se může pochlubit velmi dlouhou historií. Její kořeny sahají až do roku 1919, kdy byl spolu s ní, při tehdejším ministerstvu železnic, založen i známý Československý archiv železniční. Knihovna postupně procházela řadou proměn, až se jí nakonec ujaly dnešní České dráhy. V uplynulých letech sídlila na pražském Žižkově, nicméně v loňském roce bylo rozhodnuto o jejím přesunu do výhodnějších prostor – do Kralup nad Vltavou.
Než zavítáte do Kralup…
…mějte na paměti, že knihovna Českých drah sídlí v Poděbradově ulici, přímo naproti nádraží, a je otevřena třikrát týdně (více zde).
Přístup do knihovny je asi 20minutovou obchůzkou kolem nádraží (viz mapa ve fotogalerii). Během cesty si však můžete prohlédnout centrum města či muzeum historických kočárků, které se nachází kousek od knihovny.
Většině čtenářů přesun do Kralup nevadí
Nový domov dnes, více než 120 tisícům svazků, poskytuje zrekonstruovaná budova v bývalém kralupském železničním depu, v jednom z nejstarších dochovaných v Čechách. Přesun do nynějších prostor zdejší zaměstnanci berou pozitivně. "Zlepšilo se především zázemí, a to nejen pro nás, ale hlavně pro naše čtenáře," chválí nedávnou změnu knihovník Martin Navrátil s tím, že od návštěvníků slyší jen minimum výtek kvůli tomu, že knihovna se přestěhovala z centra dění v Praze na maloměsto.
"Část z těch, kdo si publikace půjčují, jsou navíc současní i bývalí zaměstnanci drah, kteří rádi cestují vlakem, a těm, kteří nechtějí nebo nemohou dojíždět, knihy rádi pošleme," dodává jeho kolegyně Eva Rubková a zdůrazňuje, že řadu titulů si lze objednat klasicky přes meziknihovní výpůjční službu jako kdekoliv jinde.
Až na malý rozdíl, knihovna jako každá jiná
Knihovna Českých drah se zkrátka od těch městských příliš neliší. Čtenář, který sem zavítá, se nemusí hlásit dopředu jako například v archivech. Již na internetu si přes online katalog dohledá většinu z tisíců titulů, které se zde nacházejí. Taktéž není problém danou publikaci si zarezervovat dopředu. "Jednotlivé dokumenty si badatel může prohlédnout ve studovně, nicméně řadu novějších publikací rádi zapůjčíme i domů," říká pan Navrátil. Vše tedy funguje stejně jako v běžné knihovně. "Jediný rozdíl je v tom, že zde čtenáři nemohou chodit sami mezi regály, ale to, o co mají zájem, jim přineseme," shodují se oba zaměstnanci.
Když železnice přináší rozvoj i zkázu
Pro Kralupy, dnes významný dopravní uzel, mají dráhy velký význam. První trať tudy vedla již v roce 1850 z Prahy do Podmokel a postupně přibývaly další. Díky tomu se z neznámé vesnice stalo důležité průmyslové město.
Na druhou stranu nejen kvůli továrnám, ale i díky železnici se Kralupy dostaly do hledáčku Spojenců a následně byly na konci války, bombardovány a téměř srovnány se zemí.
Návštěvnost zdejší knihovny je, byť se to nemusí na první pohled zdát, celkem vysoká. "Od otevření v půlce ledna nás dodnes navštívilo již okolo stovky čtenářů," vypočítává Martin Navrátil. A není divu, opravdu je z čeho vybírat. Kromě klasických ročenek, jízdních řádů a jednotlivých publikací o železniční historii, kterých dnes vychází celá řada, je knihovna také domovem cenných skvostů, které zaujmou hlavně badatele.
Řadu dokumentů mohou archivy závidět
Mezi cenné kousky patří podle zdejších zaměstnanců nejen ucelené sbírky jízdních řádů už z doby starého Rakouska, různé seznamy vozidel či kolekce věstníků železničních správ a ministerstev, ale také například drážní předpisy. Ty nejstarší pocházejí již z 60. let 19. století. Na své si však v kralupské Knihovně Českých drah přijdou i milovníci kartografie či právních dokumentů.
Nejen na ně, ale i na všechny ostatní, kdo si sem najdou cestou, zde čeká třeba unikátní mapa s návrhy železničních tratí z roku 1845, sbírky starých zákonů o drahách z první poloviny 19. století a mnoho dalších zajímavostí.