Dobrá zpráva pro pivaře: chmele bude možná méně, je ale kvalitní
Na Rakovnicku pokračuje sklizeň chmele. Výnosy ale ovlivnilo suché počasí v posledních týdnech, budou zřejmě oproti očekávané nadprůměrné sklizni nižší. Kvalita by však měla být dobrá.
Rakovnicko patří mezi nejsušší regiony v ČR. Nedostatek srážek a vysoké teploty v srpnových dnech se projevily i na chmelu. „Štoky jsou nádherně narostlé, je tam dostatek hlávek, ale ty hlávky nenarostly,“ uvedl jednatel společnosti Lupofyt Jaroslav Mikoláš.
Problémy se suchem
Sucho v regionu má pomoci řešit plánovaný převod vody z povodí Ohře do povodí Blšanky a dále do povodí Rakovnického a Kolešovického potoka. Ale už nyní Lupofyt využívá závlahu pro 24 hektarů chmele v okolí Lišan. Zdrojem je Lišanský potok, v něm ale musí zemědělci vždy nechat dostatek vody, aby byl zachován minimální povinný průtok. Proto plánují novou závlahovou nádrž o ploše 1,6 hektaru, která zadrží dostatek vody hlavně v zimě, kdy má potok větší průtok, a poslouží v suchých měsících. Loni byly na zavlažovaných chmelnicích velmi dobré výnosy, letošní sklizeň pěstitelé vyhodnotí v příštích dnech.
Moderní technologie jsou nutností
V posledních letech se podniku podle Mikoláše podařilo významně investovat do technologií potřebných pro pěstování a sklizeň chmele. Modernizace česaček, sušáren, techniky, dva nové traktory a obnova 42 hektarů chmelnic stály 35 milionů korun. Podnik využil dotace z Programu rozvoje venkova. Další chmelnice obnovil s pomocí dotací rozdělovaných místní akční skupinou a plánuje ještě další investice do nových chmelnic.
Chtějí nové chmelnice
Ještě v roce 2018 měl Lupofyt 55 hektarů chmelnic starších dvaceti let. „Chceme, abychom v roce 2022 měli všechny chmelnice staré do deseti let,“ dodal Mikoláš.
To, aby podnik mohl rozsáhle investovat, umožňují i dlouhodobé smlouvy s obchodními organizacemi, které pak chmel prodávají konečným zákazníkům. „Máme zajištěný odbyt a máme zajištěnou cenu, což u většiny ostatních komodit, u řepky, obilí neexistuje, tam se ta cena mění každý rok,“ doplnil jednatel.
KAM DÁL: Smutný konec držitelky Modré stuhy. Rekodrmanka se rozpadá v přístavu, přitom byla nejrychlejší lodí na světě.