Drahá nafta tu byla i za Babiše a časem zlevnila. Ani teď tomu nebude jinak, cena ropy už klesá
V roce 2013 bylo za průměrnou mzdu 685 litrů benzínu, za loňskou průměrnou mzdu pořídíte při ceně 50 Kč za litr 777 litrů benzínu. Ale kdo má průměrnou mzdu a kde se cena pohonných hmot zastaví? Ropa přitom zlevňuje. Jak je to možné? Důvodů je několik. V každém případě panika není na místě. Češi už s ohledem na průměrnou mzdu platili za benzín i naftu v minulosti více.
Průměrná mzda je vyšší
Letos průměrná mzda prolomila částku 40 tisíc Kč a na pumpách je vidět nafta i za 50 Kč. Padesát, či snad dokonce šedesát korun za litr benzínu či nafty je samozřejmě hrozná částka. Na druhou stranu nejde o nic výjimečného, podobné stavy už tu byly několikrát. Například v roce 2013, kdy se stal jen tak mimochodem poprvé poslancem Andrej Babiš.
„Při průměrné mzdě 25 tisíc korun stál litr nafty 36,50. Takže jste mohli natankovat 685 litrů. Loňská průměrná mzda byla 38 839 korun, při ceně 43,20 za litr nafty tak natankujete 861 litrů,“ vysvětloval nedávno bývalý premiér Mirek Topolánek v Otázkách Václava Moravce.
rok 2007 -> 745 litrů
rok 2008 -> 724 litrů
rok 2009 -> 819 litrů
rok 2013 -> 685 litrů
rok 2022 -> 800 litrů
Ceny paliva opět klesnou
Ceny pohonných hmot žene nahoru řada faktorů. Prvním je válka na Ukrajině, dalším panika lidí, v neposlední řadě i taktika obchodníků.
„Pumpaři dohánějí ušlé zisky a zvyšují ceny bez ohledu na doprodej levněji pořízených zásob,“ řekl pro Čtidoma.cz hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček. Jakmile tedy ropa na trzích zdražila, pumpaři ceny navýšili okamžitě. Za obvyklé situace přitom podle Křečka trvá dva až tři týdny, než se nové ceny promítnou na českých čerpacích stanicích.
Cena ropy již klesá
Nic ale netrvá věčně. Za prvé se na trzích sníží nejistota pramenící z konfliktu na Ukrajině a Evropa si zajistí dostatečné dodávky ropy. Což už se zřejmě podle aktuálního zlevňování ropy děje. Lidé také začnou spotřebovávat nashromážděné zásoby, poptávka se tím logicky sníží.
Svoji roli bude hrát i skutečnost, že pohonné složky budou bez biosložek. Ceny se tak sníží. Ropné firmy si ale budou chtít udržet lepší marži, tak se asi na původní ceny nevrátíme. Ale motory našich aut nám poděkují a odmění se nižší spotřebou. Biosložka jim totiž nechutná. ...
Dělá něco Fialova vláda? Motory jí poděkují, Babiš ne
Faktem je, že se ceny mění každý den. "Včerejšek" je, co se týká cen nafty, dávná historie. Přesto ale platí, že při průměrné mzdě 40 000 Kč si i při stávající ceně koupíme víc paliva než v mnoha předešlých letech. Vláda se nejspíš zastropovat cenu jako v Maďarsku či snížit DPH jako v Polsku nechystá. Obojí dává totiž prostor pro následný šokový růst cen a inflace.
Zato ruší povinnost biosložky v palivu, což má dva důsledky: motory našich aut budou vládě zavázány. Druhý důsledek je nepříjemný hlavně pro dnešního lídra opozice Babiše, který se snažil vybudovat monopol na dodávky bioložek a který dnes volá po zastropování cen paliv. Zrušení silniční daně je pro většinu podniků kosmetická úleva.
Každá dobrá rada drahá
Co s tím, když nemůžeme nebo nechceme odstavit auto? Je zřejmé, že nárůst cen je dočasný. Bez zajímavosti není ani produkce ropy v souvislosti s Ruskem.
- Rusko exportuje přibližně 2 mil. barelů ropy a ropných produktů denně v ropovodech a okolo 6 mil. barelů v tankerech
- Exporty do EU se pohybují v rozmezí 3-4 mil. barelů ropy denně, okolo 1 mil. prostřednictvím ropovodů
- Mnohé západní společnosti nyní odmítají ruskou ropu kvůli potenciálnímu poškození jména. Dle odhadů se zablokoval export ropy z Ruska ve výši až 3 mil. barelů ropy denně
- Historicky si procházíme pátým největším ropným šokem. Situace po napadení Kuvajtu Irákem na počátku 90. let měla zatím vyšší dopad
- Poptávka po ropě po pandemii se v Evropě stále nevrátila na předpandemickou
KAM DÁL: Zlaté pasy pro boháče: Putinovi blízcí si užívají luxusu privilegovaného klubu Evropské unie.