Experti: Český autoprůmysl je stabilní, musí však nutně investovat do vývoje
Automobilový průmysl v Česku je stabilní, ale musí reagovat na vývoj v odvětví. Celosvětově jsou šéfové firem v autoprůmyslu sice ohledně budoucnosti optimističtí, uvádějí ale, že na tento sektor mají stále větší vliv regulátoři. Shodli se na tom experti na brněnské konferenci o automobilovém průmyslu.
Automobilový průmysl v České republice zažívá velmi dobré časy. "Musí ale vyřešit, jak se zapojí do inovačního procesu v odvětví, aby se nestal jen dodavatelem některých dílů. Cestou jsou investice do vývoje," řekl Tomáš Kozelský z oddělení ekonomických a strategických analýz České spořitelny. Uvedl, že německá ekonomika sice ve 3. čtvrtletí letošního roku klesala, ale v posledním čtvrtletí se vrátí k mírnému růstu a v příštím roce by měla růst o jedno procento.
Stále se očekává růst
Nemění se ani prognóza vývoje české ekonomiky České národní banky. "Stále očekáváme růst o přibližně 2,5 procenta. Střední Evropa zůstává nadále oázou růstu. Indikátory sentimentu v průmyslu pro Německo a další obchodní partnery jsou ale v oblasti recese," upozornil člen bankovní rady ČNB Vojtěch Benda. Řekl, že podobná očekávání mohou naplňovat sama sebe. Když tedy budou mít ředitelé firem pocit, že přichází recese a začnou se na ni připravovat, omezí investice a propustí část zaměstnanců, přispějí ke zpomalení ekonomiky.
V Česku zatím domácí poptávka, kterou podporuje pokračující růst mezd, nahrazuje dočasné zpomalení zahraniční poptávky. "Otázkou ale je, jak dlouho jej dokáže vykrývat," dodal Benda.
Digitalizace i vodíkový pohon
Podle průzkumu, který si nechala zpracovat poradenská společnost KPMG mezi 981 šéfy firem z autoprůmyslu ve 43 zemích, v tomto odvětví pesimistické výhledy nepanují. "Přes 80 procent dotázaných očekává na trzích ve vyspělých zemích buďto růst nebo stabilní vývoj ziskovosti, na rozvíjejících se trzích očekává stabilní nebo rostoucí ziskovost přes 90 procent dotázaných," uvedl Jan Linhart z KPMG.
Za hlavní trendy do roku 2030 označili dotázaní konektivitu a digitalizaci, elektromobilitu a vodíkový pohon. Zároveň konstatovali, že na jejich odvětví mají stále větší vliv regulátoři. Příkladem může být Evropská unie a povinné snižování emisí oxidu uhličitého u nových aut.
Zároveň lídři firem očekávají, že do roku 2030 bude méně než pět procent vyrobených aut pocházet ze západní Evropy, v současnosti je to 15 procent. Ve výsledku to bude podle Linharta znamenat posun hlavního těžiště výroby na východ a jihovýchod Evropy. "Pro české automobilky příležitosti stále budou, jen jich bude méně na západě a více na východě," dodal Linhart.