Metro D do Jesenice: Výkřik do tmy, se kterým nikdo reálně nepočítá
Návrh hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové prodloužit linku metra D až do Jesenice zatím vypadá jen jako výkřik do tmy. Je za tím jen snaha oddálit plánovanou tramvajovou linku do tohoto města jiným, megalomanštějším projektem?
Při setkání hejtmanky s ředitelem pražského dopravního podniku navrhla Jaroslava Jermanová, že by se trasa metra D mohla prodloužit až do Jesenice. Okamžitě to vyvolalo řadu reakcí.
Jde jen o snahu "zamést pod koberec" slibovanou linku tramvaje, která by mohla a měla vzniknout daleko dřív než celé metro D? "Jde o to, že nápad vést metro do Jesenice je dobrý, pokud bude stanice až za pražským okruhem. Jenže celé je to zatím jen o nápadech a plánech, nic reálnějšího, než čáry v plánech zatím není," vysvětlila svůj pohled na současnou situaci v dopravě Jesenice starostka Radka Vladyková.
Je jasné, že realizovat tramvajovou trať je daleko rychlejší, nežli prorážet kilometry metra, jehož stavba je už teď velmi komlikovaná. Jermanové to však údajně připadá snažší. Měl by proto vzniknout tým, který by stavbu metra D, respektive její možné prodloužení do Jesenice prozkoumal.
Zatím to trochu vypadá, že se Jermanová chce pouze vymezit proti předešlému vedení kraje. Přitom je jasné, že zájem obyvatel Jesenice leží jinde. Prodloužení metra je navíc rozhodně mnohem dražší. Nicméně i to by měl řešit tým, který má jedinou chybu: Zatím ještě nevznikl.
Teoreticky by nejspíš trasa metra D vedla kolem krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice přes Nové Dvory do Písnice, odkud by byla protažena po povrchu až do Jesenice, kde by končila. Jenže celé plánování trasy metra D, která by měla odlehčit lince C a propojit jih města s centrem, je už dnes dost komplikované. I bez Jesenice.
Kauza vzniká nejen kolem plánovaných stanic metra D, které z nějakého "záhadného" důvodu nepodléhají architektonické soutěži, ale problematický je i odkoup pozemků, kde by měly stanice být postaveny. Takže otazníků tam už bylo víc než dost. Teď je na světě další a ne úplně malý.
Jedno je však téměř jisté, jde jen o další výkřiky do tmy, reálného není vůbec nic. "Územní plán na nic takového připraven není," potvrdil Adam Švejda z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Tak zase za rok, třeba s projektem jesenického letiště?