Na trase D má jezdit metro bez strojvůdců. Zákon to ale zatím nedovoluje

Na chystané lince pražského metra D možná budou moci jezdit vlaky bez strojvůdců. Podle platného zákona to však zatím není možné. Poslanec ČSSD a náměstek primátorky Petr Dolínek tedy předložil drážní novelu, která by automatický provoz podzemní dráhy umožnila. Jaké z toho plynou výhody?

reklama

Podle nyní platného zákona musí dopravce zajistit, aby drážní vozidla řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti. Návrh by pro metro s automatickým provozem stanovil výjimku. "Novela je připravena z toho důvodu, že se očekává, že metro bez strojvedoucího by mělo jezdit na trase D," řekl Dolínek.

Předlohu, která je podle Dolínka předběžně projednaná s ministerstvem dopravy, nejprve posoudí vláda. Rozhodnou o ní zákonodárci.

Praha podle něho potřebuje mít zákonnou jistotu, že bude moci vypsat výběrové řízení na vlaky metra, bezpečnostní systém a dispečink pro automatický provoz na této lince. "Je klíčové vědět, zda to bude moci být touto formou, nebo ne."

Investice vs. provozní náklady

Automatizovaný provoz speciální dráhy, tedy metra, si sice podle důvodové zprávy vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady. Vyšší by byl podle zdůvodnění provozní standard dráhy.

"Minimalizací chyb při obsluze, způsobených v provozu lidským činitelem, nebo potlačením vlivů nekázně cestující veřejnosti (vstupy na trať), se výrazněji sníží počet mimořádných událostí, způsobujících pozdržení provozu nebo jeho výraznější přerušení," stojí v důvodové zprávě.

Linka D má vést v počáteční fázi z Pankráce do Písnice, letos by měl začít geologický průzkum pro první úsek. Trasa do budoucna spojí centrum s jižní částí města. V další fázi se předpokládá stavba zbylých dvou stanic na náměstí Bratří Synků a náměstí Míru. Celkem má stavba podzemní dráhy z Písnice až na náměstí Míru vyjít podle odhadů na 50 miliard korun.

Tramvaj z Písnice do Jesenice místo metra D? Oboje? Nebo nic? Čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/na-trase-d-ma-jezdit-metro-bez-strojvudcu-zakon-to-ale-zatim-nedovoluje-41920
reklama
#metro #linka #vlak #metro D #cestování #trasa
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.