Podvodníci mají svůj svátek, jmenuje se Black Friday. Ekonom Štěpán Křeček radí, jak nenaletět

Dnes už je běžné, že Black Friday nabízí celá řada obchodů i v jiné dny během celého roku
Dnes už je běžné, že Black Friday nabízí celá řada obchodů i v jiné dny během celého roku
názor

Astronomické slevy, nebo kolosální podvod? Někteří zákazníci nedají na tzv. Black Friday dopustit, podle nich je to skvělá příležitost, jak ušetřit a nakoupit třeba dárky na Vánoce. Další mají názor opačný a obchodníky nazývají podvodníky. Kde je tedy pravda a je vůbec možné se jí dopátrat? V každém případě svátek si tentokrát užijeme 26. listopadu.

reklama

Letos bude Black Friday poznamenán pandemií nemoci covid-19 i rostoucí inflací. Přesto je třeba dávat pozor na vychytralé obchodníky. Zdánlivě výhodné ceny jsou totiž často vypočítávány z výrazně zvýšených běžných cen. Konečná úspora tak může být minimální.

„Kdyby byl Black Friday výhodný pro zákazníky a obchodníci by na něm prodělávali, dávno by ho zrušili. Místo toho jsme svědky monstrózních marketingových kampaní, kterými se obchodníci k tomuto svátku konzumu hrdě hlásí,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

V roce 2008 čekal dav 2 000 nakupujících v oblasti Valley Stream v New Yorku na otevření supermarketu Walmart v 5:00. Když byly dveře otevřeny, dav se tlačil kupředu, rozbil dveře a 34letý zaměstnanec byl ušlapán k smrti. Dav se odmítal zastavit. Když se ostatní zaměstnanci pokusili zasáhnout a pomoci zraněnému, lidé si stěžovali, že čekali v chladu a nebyli ochotni déle čekat (zdroj: Wikipedia).

Nikdy se neprodávaly za plnou cenu

Black Friday má kořeny ve Spojených státech, kde je zvykem po svátku Díkůvzdání vyrazit na nákupy. Postupem času se tento svátek konzumu rozšířil do celé řady dalších zemí včetně České republiky. „Naše podoba Black Friday má však mnoho odlišností od své původní verze a bohužel je doprovázena celou řadou podvodů,“ vysvětluje Křeček.

Mnohé české obchody nemají Black Friday pouze jeden den, ale slaví ho delší období. Přitom často deklarují výrazné slevy. „U nich by zákazníci měli být opatrní. Jsou totiž známy případy, kdy se produkty nikdy neprodávaly za původní přeškrtnuté ceny. Ty byly v některých případech jen smyšlené, aby vytvářely dojem obřích procentuálních slev.“

Nenakupujte pod tlakem obchodníků

Další nešvar obchodníků spočívá v tom, že využívají doporučenou maloobchodní cenu k výpočtu slevy. „Když se však podíváme na údaje přímo u výrobců, zjistíme, že nekorespondují s tím, co deklarují obchodníci. V minulých letech rovněž byly zaznamenány případy, kdy produkty po ukončení Black Friday byly výrazně zlevněny,“ má jasno Křeček.

Zákazníci by proto měli být pozorní. Určitě by neměli nakupovat pod tlakem obchodníků. „Vždy by si měli nákup dobře rozmyslet a zauvažovat nad tím, zda dané zboží nebo službu skutečně potřebují. Následně mohou na internetu srovnat ceny. Zvláště v dnešní době, která je poznamenaná vysokou inflací, se ceny stejných produktů mohou u různých obchodníků zásadně lišit,“ doplňuje ekonom.

A ještě je tu jedno riziko, na které upozorňuje Petr Pavelek, manažer týmu Sklik a nákupního rádce a srovnávače Zboží.cz: „Obecně je třeba upozornit na fakt, že se prodejci často na Black Friday zbavují starších modelových řad produktů. Vždy bych si proto ověřil, zda produkt splňuje potřebná kritéria a parametry. Platí to hlavně u televizorů a počítačů. Doporučuji také sledovat recenze e-shopů i samotných produktů na Zboží.cz.“

KAM DÁL: Národnímu týmu pro zvládnutí epidemie chybí odborníci. Pravděpodobný šéf zdravotnictví Válek odmítá vysvětlit důvody.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/podvodnici-maji-svuj-svatek-jmenuje-se-black-friday-ekonom-stepan-krecek-radi-jak-nenaletet-67397
reklama
#Publicistika #Black Friday #slevy #podvodníci #ekonom
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.