Přívozy jsou prý bezpečné, potopení na Slapech byla náhoda
Romantické odpoledne se rázem může změnit v boj o holý život. Něco podobného se stalo před pár dny na Slapské přehradě, když se s nic netušícími turisty začal potápět přívoz. Šlo však spíš o náhodu, nic takového se běžně neděje. Jde prý o bezpečnou formu přepravy.
Středočeský kraj každý rok "svým" přívozům přispívá na provoz, přestože sám není jejich provozovatelem. Dotace poskytuje už od roku 2004. Obce či města si mohou podat žádost a na kraji ji posoudí. Za poslední rok se takto rozdělil milion korun. "Ve středních Čechách byly v minulosti desítky přívozů. Jsem rád, že tento tradiční způsob dopravy přes řeku zůstal alespoň na několika místech zachován," pochvaluje si hejtman Středočeského kraje Miloš Petera.
Přesto, že jde o regulérní způsob přepravy, pro většinu lidí mají přívozy nádech romantiky. Ta je však pryč, když se stane něco, jako v sobotu na Slapské přehradě. Plavidlo se poblíž Živohoště začalo potápět, což bylo sice pro padesát lidí na palubě zajímavé dobrodružství, odpoledne si však zřejmě představovali jinak.
Štěstím bylo, že se v blízkosti konala regata a závodníci na plachetnicích přispěchali na pomoc a tahali lidi z vody. Spekulovalo se o tom, že přívoz byl přetížen, proto šel ke dnu. "Zdálo se nám, že na palubě je moc lidí. Když přišly velké vlny, neštěstí bylo na světě," popsal jeden ze svědků.
Převozník to však kategoricky odmítl. "Poznáte to podle obsazenosti míst. Je jasné, že na palubě bylo přesně tolik lidí, kolik tam být mohlo. Bohužel přišla velká vlna a stalo se to, co se stalo. Ale není to nic běžného. Přívozy jsou bezpečné, tohle byla opravdu náhoda."
Odpovědnost za bezpečnost nesou samotní dopravci, na které by měla dohlížet Státní plavební správa. "Jedna z vyšetřovacích verzí policie je, že příčinou nehody přívozu bylo přetížení. Tedy vyšší počet osob na plavidle, než který byl stanoven při schvalování technické způsobilosti plavidla Státní plavební správou. Za počet osob na plavidle a za jejich rozmístění je odpovědný vůdce plavidla," má jasno ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.
Jak se ale může stát, že se plavidlo přetíží? Každému je přeci jasné, kolik osob může na palubu, což potvrzuje i Němcová. "Při schvalování technické způsobilosti plavidla, což je jedna z podmínek, za které může být evidenci podléhající plavidlo na vodní cestě ČR provozováno, je stanovena maximální obsaditelnost plavidla. Ta je na plavidle vyznačena a je uvedena též v lodním osvědčení. Pokud vůdce plavidla předepsaný počet osob překročí, je tím ohrožena stabilita." Pokud se tak stane, další kroky jsou na policii.
Vytíženost přívozů přitom u nás každým rokem roste. Například v Praze je jich šest, nejnavštěvovanější je logicky ten, který končí v ZOO. "Záleží na počasí a dalších faktorech. Naše přívozy přepraví za rok více než 400 tisíc cestujících," vypočítával Tomáš Prousek, "správce" přívozů Pražské integrované dopravy. Denně jsou to klidně až dva tisíce pasažérů.
Vytížení jednotlivých spojů odpovídá možnostem plavidel. "Při zvýšené poptávce je to obvykle řešeno vložením posilové plavby nad rámec jízdního řádu nebo "roztočeným" provozem mimo jízdní řád," dodal Prousek. Takže dobrá zpráva, v hlavním městě snad přetížený přívoz nepotkáte. Koupačka ve špinavé Vltavě by vážně nebyla to pravé ořechové.