Přívozy pomáhají při dopravě místních i turistů. Jaká je jejich budoucnost?
Městské přívozy, které v některých středočeských městech vhodně doplňují systém hromadné dopravy, chce v celé řadě středočeských měst vedení kraje začlenit do jednotného integrovaného systému. Některé přívozy jsou již od loňského roku součástí systému Pražské integrované dopravy (PID). Přibydou v následujících letech další?
Začleněním většiny přívozů do integrovaného systému by vedení Středočeského kraje rádo stihlo do roku 2020. Tato forma se již odsvědčila hned na sedmi místech kraje, kde přívozy přepravují obyvatele i s finanční podporou hejtmanství ve výši bezmála 1,7 milionu korun.
Jen u finanční podpory kraje by ale zůstat nemělo, cílem je, kromě společného systému, který funguje (v rámci PID) i například v oblasti Berounky, konkrétně na trase Praha-Kazín – Černošice – Dolní Mokropsy, i zefektivní provázanosti přívozů s veřejnou dopravou - tedy autobusy či vlaky. A protože se na řadě míst, kde přívozy fungují, protíná i několik turistických a cyklistických tras, je nutné brát v potaz i jejich potřeby.
Branov 180 tisíc korun
Černošice 20 tisíc korun
Klecany 380 tisíc korun
Lužec nad Vltavou 380 tisíc korun
Máslovice 380 tisíc korun
Oseček 180 tisíc korun
Úholičky 100 tisíc korun
Některé přívozy si hradí obce převážně samy
Otázka financí a finanční podpory konkrétních přívozů ale ještě není definitivně rozhodnuta, existují ovšem jisté návrhy. Na některé přívozy přispívá již nyní Středočeský kraj, jiné hradí z části nebo v celé výši samotné obce.
Vhodným příkladem jsou Černošice na Praze-západ, kde je místní přívoz hrazen z městského rozpočtu. Také cena přepravy, systém informovanosti o fungování přívozu či jízdní řády se u jednotlivých přívozů liší. I toto by integrace dopravy měla vyřešit.
Jednání už letos, další příští rok
Vedení kraje chce ještě letos začít intenzivní jednání se zástupci některých obcí, které přívozy provozují. Jedná se například o Klecany, Lužec nad Vltavou, Máslovice či Úholičky. V dalším roce by pak měly přijít na řadu Nová a Stará Živohošť, Senohraby-Zlenice nebo Vrané nad Vltavou-Strnady. Hlavním cílem je začlenění přívozů do Pražské integrované dopravy, a tím i zefektivnění služeb pro místní občany i turisty.
Tip na výlet – po Berounce romanticky do centra Prahy
Již třetím rokem opětovně funguje na Berounce přívoz, jenž nabízí výraznou úsporu času a zjednodušení dopravy nejen místním, ale i turistům. Přívoz Lipence-Kazín – Černošice-Dolní Mokropsy navíc vhodně navazuje na jízdní řády regionálních vlaků. Plavba přes řeku Berounku trvá jen několik málo minut a dopraví cestující po okolí výrazně rychleji než jakýkoliv autobus či vlak.
Přívoz Kazín prioritně obsluhuje přímé spojení mezi levým a pravým břehem, konkrétně mezi přístavišti Mokropsy a Kazín. V provoz je od 9.40 do 18.50 hod, a to každý den. Jízdní řád si můžete zobrazit ZDE.
První zmínky o přívozu již ve 12. století
Přívoz Kazín funguje v místě, kde podle pověsti stávalo staroslovanské hradiště Kazín. Historické dokumenty uložené ve Zbraslavském klášteře dokládají existenci přívozu mezi dnešními Mokropsy a Černošicemi již od roku 1158. Jedná se tedy o vůbec nejstarší prokazatelně doložený přívoz v Čechách.