Revitalizace kolínského nádraží nabírá skluz. Jak moc je zásadní a co se stalo?
Stačí se projít kolem a všem musí být jasné, že tady jen tak hotovo nebude. Dokonce se nedodrží ani původní plán. Každopádně výsledek by měl přinést nádraží, které bude chloubou města. Co je cílem celé modernizace?
Prostor před autobusovým a zároveň vlakovým nádražím v Kolíně se den ode dne mění. V tuto chvíli už jsou hotové schody a pokládá se velkoformátová i maloformátová dlažba, a to v lokalitě u Futura směrem k nádraží.
Obecně se očekává, že tato etapa bude hotova maximálně do tří týdnů, což hodně uleví především řidičům. Tato oblast totiž po skončení stavebních prací bude moct být otevřena pro automobily. Další krok se bude realizovat v bezprostřední blízkosti vlakového terminálu směrem k poště, kde se bude pracovat na kanalizaci.
Skluz je zanedbatelný
Sice se celý projekt protáhne, ovšem nejedná se o zásadní časový údaj. "Aktuálně to jsou dva týdny, což je vzhledem k rozsahu a době trvání rekonstrukce zanedbatelné," vysvětlil nám místostarosta Kolína Michael Kašpar.
V Kolíně je jedno nádraží, ovšem hned čtyři zastávky, z toho nejdůležitější je železniční stanice Kolín (Rorejcova 569). Na trati 011 leží Kolín zastávka, na trati 010 železniční zastávka Kolín dílny, na trati 231 leží železniční stanice Kolín-Zálabí (Ovčárecká ulice) a na trati 014 leží železniční zastávka Kolín místní nádraží (Havlíčkova 203).
Důvodem jsou v tomto případě požadavky ze strany Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých, kterým město chtělo vyjít vstříc. "Zpracovávali jsme je v průběhu dokumentace," dodal Kašpar.
Ve východu z nádraží se tak budují dlouhé betonové válce, na ty následně přijdou lavičky a budou mít i sekundární použití. Sloužit totiž mají jako vodicí mantinely pro osoby, které trpí zrakovým postižením.
Hlavní myšlenkou celé modernizace je zbavit celý komplex dopravního uzlu, kterým je myšleno jak autobusové, tak i vlakové nádraží. Celý komplex má pak být pomyslnou vstupní bránou do města hlavně pro turisty, kteří přicestují. Usnadnit by se ale také měly přestupy mezi vlaky a autobusy, dojde totiž k jednodušší orientaci v terénu.
"Nejsem na naše nádraží pyšný, vypadá jak z minulého režimu, když už se Kolín modernizuje všude jinde, tak tady musí taky," poznamenal v jedné z facebookových diskuzí Miloš Nový, jenž zároveň kvituje, že se na místě pořád něco dělá a stavba postupuje poměrně rychle.
Mluví se i o podchodu a parkovišti
Podchod je dlouho diskutovaným tématem, ovšem už nyní je jisté, že nebude na místě během současné rekonstrukce nádražní budovy. Očekává se, že by na něj mohlo dojít v budoucnu, reálně v letech 2019 - 2020.
Ruku v ruce s podchodem by mohlo jít i parkoviště. Postaví se ale jen za předpokladu, že vyjde nápad s podchodem. Kdyby totiž na místě bylo parkoviště a nebyl by podchod, pak by vzniklo velmi rizikové místo, protože by lidé z parkoviště přebíhali koleje. Pokud ale výstavba podchodu vyjde, pak by měl být otevřen 24 hodin denně a parádně tak poslouží i chodcům.