Šaškárna kolem okruhu pokračuje: Vlk se nažere, ale koza zůstane celá.
Dlouhodobě nekompetentní přístup Magistrátu hlavního města Prahy. To je podle vedení radnice šesté městské části důvod, proč se stále nezačalo pracovat na dostavbě severozápadního silničního okruhu. Prý se jen mluví a schvalují nejrůznější záměry, ale skutečná práce je v nedohlednu.
Dopravní situace na Praze 6 je místy opravdu zoufalá, stejný problém však často mají i jiné části hlavního města. Důvod je prostý. Kvůli chybějící části Městského okruhu se vnitřní Praha stává pro řidiče jediným možným tranzitním bodem. O jeho dokončení se však stále vedou dalekosáhlé debaty, které zatím nepřinášejí vůbec nic. Snad kromě nových a nových strategických záměrů, které se schvalují jak na běžícím páse.
"Nikdo už ale nevyžaduje plnění těchto plánů. Tím se magistrátní vlk naoko nažere a koza zůstane celá, pro obyvatele se ale jakékoliv řešení pouze odsouvá do ztracena. To se bohužel děje celé volební období," kroutí hlavou Ing. Arch. Eva Smutná, zástupkyně starosty pro strategický rozvoj. Pro tuto městskou část je velkým problémem i tunel Blanka.
Praha 6 si to bude řešit po svém
Kvůli hustému provozu se totiž často dočasně uzavírá. Proto Praha 6 uvažuje o tom, že na hlavních příjezdových komunikacích nainstaluje tzv. světelné závory. Ty by byly navázáné na semafory u vjezdu do tunelu a stejným způsobem by uzavíraly vjezd do Prahy. Je samozřejmě jasné, že pro řidiče to bude další komplikace.
"Víme, že půjde o nepopulární opatření, bohužel se ale ukazuje jako jediné možné. Naší primární snahou je ochránit obyvatele Prahy 6, kterým kolony aut čekající před vjezdem do tunelu svými výfuky zamořují vzduch pod okny. Magistrát nám zatím žádné řešení nenabízí," dodává Smutná a upozorňuje na fakt, že zprovoznění tunelového komplexu Blanka bylo podmíněno dokončením Silničního okruhu kolem Prahy v předstihu. Což se ale nestalo.
Jen řeči a skutek utek
Otázkou je, jestli se vůbec dokončení stavby č. 518, 519 a 520 Pražského okruhu dožijeme. Vedení Prahy připomíná spíš rozhádaný pár papoušků než řádného hospodáře. Na stole totiž stále leží dvě možnosti, jak okruh dokončit. Trojkoalice (Strana zelených, KDU-ČSL, STAN) upřednostňuje vedení okruhu zahloubenými Holešovičkami, Libereckou, Kbelskou a Průmyslovou, tedy zčásti po stávajících komunikacích, které budou rekonstruované a upravené pro nový dopravní režim.
"Na trase má být několik tunelových úseků, například v Holešovičkách nebo v celém úseku mezi ulicemi Kolbenovou a Poděbradskou. Naopak v oblasti Průmyslové, kde není obytná zástavba, by okruh vedl po povrchu. Pro tuto variantu zpracovává město podrobnou studii, tak aby byla plně srovnatelná s trasou, která byla projednávána v procesu EIA," vysvětluje spolupředseda pražských Zelených Ondřej Mirovský.
Co člověk, to názor
Náměstkyně pražské primátorky Petra Kolínská zase upozorňuje, že Libeň, Žižkov i Malešice musí být ochráněny před devastací obřími mimoúrovňovými křižovatkami. "Investor městského okruhu se musí vyrovnat s řadou podmínek z posudku o vlivu na životní prostředí. Mimo jiné s tím, že podmínkou zprovoznění vnitřního okruhu je existence vnějšího silničního obchvatu Prahy, aby nehrozilo nebezpečí, že vnitřní okruh bude zneužíván pro nákladní tranzit. Další podmínkou zprovoznění okruhu je také zavedení nízkoemisní zóny a mýtného systému."
Pro radní pro oblast infrastruktury, technické vybavenosti a životního prostředí Janu Plamínkovou je důležitá finanční stránka věci. "Nechceme opakovat situaci z období výstavby tunelu Blanka, kdy se zcela zastavily investice do oprav komunikací, technické vybavenosti, sportovišť a školských zařízení. I proto je důležité rozpracovat variantu, která je levnější v řádu miliard." Vypadá to tedy, že co člověk, to nějaký pozměňující názor.
Byť mohou být všechny připomínky sebekrásnější, v reálu to znamená jedno. Okruh jen tak nebude, protože se vlastně zatím vůbec neví, jak má vypadat. Rozhádaný magistrát si vzájemně hází klacky pod nohy, což odnáší pouze obyvatelé hlavního města a všichni, kdo do metropole jezdí. Takže velké díky za nic.