Senegal bude mít česká letadla. Podle ministerstva je to jen otázkou času
Senegal podle ministerstva obrany do několika týdnů podepíše kontrakt na čtyři cvičné letouny L-39NG, které vyrábí Aero Vodochody. Důvodem posunu dlouhodobých jednání je i zhoršující se bezpečnostní situace v západní Africe, uvedlo ministerstvo obrany. Hodnotu zakázky ministerstvo ani firma neuvedly.
Jednání započala v roce 2018, následovalo podepsání dohody o zájmu o koupi. V pátek jednal náměstek ministerstva obrany Tomáš Kopečný s ministrem ozbrojených sil Senegalu Sidikim Kabou a náčelníkem generálního štábu tamní armády Biramem Diopem. V úterý se představitelé senegalského ministerstva hospodářství a plánování sejdou s českými zástupci v Londýně, aby dohodli poslední detaily týkající se platby.
Na spadnutí
"Dohoda o nich by měla být podepsána během několika týdnů a kontrakt tak nabude účinnosti do konce března tohoto roku," uvedl náměstek Kopečný.
Společnost Aero Vodochody podle jejího viceprezidenta pro obchod Jakuba Hody těší, že se jednání takto výrazně posunula. "Náš zákazník zopakoval, že jde pro něj o klíčovou strategickou akvizici a potvrdil plnou důvěru v Aero Vodochody a jeho nový proudový letoun L-39NG.
V uplynulých měsících se zintenzivnilo zapojení všech stran, aby se dokončila jednání o financování a udělaly se poslední kroky k účinnosti smlouvy," sdělil Kopečný.
O letouny L-39NG mají také zájem například státní podnik LOM Praha, Filipíny, Thajsko nebo Slovensko. Česká a senegalská armáda se společně podílejí na zajištění bezpečnostní situace v Mali prostřednictvím misí.
Bezpečnostní krize
Oba státy se nyní dohodly na užší koordinaci a výměně informací a zkušeností. Senegal podle ministerstva v regionu představuje pilíř stability a jako jedna z mála zemí nezažívá bezpečnostní krizi. Přes tisíc senegalských vojáků působí i v západní Africe ve společných misích na podporu stabilizace.
"V současné době zároveň senegalské ozbrojené síly procházejí razantní přestavbou a zvyšují svoje schopnosti řadou akvizic, což představuje velkou příležitost pro český průmysl. Kromě zmíněných letounů se tak otevírají dveře i dalším českým firmám," dodal Kopečný.
U cvičného a lehkého bojového letounu L-39NG pokračují pozemní i letové zkoušky, dodávky prvních sériových letounů Aero plánuje letos. Se zahájením dodávek vyzbrojené verze (tzv. Light Attack) počítá příští rok. Vývoj letounu naplno začal v roce 2015, finančně se na něm podílí jako strategický partner firma Omnipol.