Špatné vysvědčení není jen chybou dítěte. Jak reagovat a co je dobré si uvědomit?
Po roce je to opět tu – konec školního roku. S ním přichází kromě radosti dětí z následujících dvouměsíčních prázdnin i představa rodičů, jaké vysvědčení jeho ratolest domů přinese. Může to být milé překvapení, ale také nemusí. Kdo se ostatně pravidelně zajímá o prospěch svých dětí, ten výrazněji překvapen nebude. Co když ale přeci jen přijde nějaký „průšvih“? Je dobré své dítko potrestat, nebo by si spíš měl rodič sáhnout do svého svědomí?
Co dělat v případě, že vysvědčení není úplně optimální nebo zkrátka jen není podle představ rodičů? A jaké jsou vlastně představy rodičů? Samé jedničky? Ne všichni na ně ale mohou dosáhnout. Za dobré vysvědčení lze považovat takové, za kterým stojí chuť poznávat, pracovat a snažit se stále zlepšovat. Alespoň na tom se shoduje celá řada psychologů.
Vystavování tlaku je mnohdy zbytečné
Ideální rodiče by neměli vystavovat své děti pouze a jen tlaku dobrých známek na vysvědčení. Měli by se pravidelně informovat o prospěchu svého dítěte, snažit se mu pomáhat při studiu a být mu zkrátka nápomocen. Důležitá je i rovněž psychologická opora.
Rodiče by si měli rovněž najít čas na popovídání s učiteli a zajímat se nejen o prospěch dítěte, ale i jeho záliby, přednosti a tak podobně.
Odměňování penězi? Raději společný oběd
Pokud bychom se měli podívat na odměny za případné pěkné vysvědčení, tak dle psychologů bychom jistě neměli zvláště mladší školáky odměňovat penězi. Rozhodně je finance lepší investovat do nějakého výletu, vzít celou rodinu na dobrý oběd, nakoupit nové oblečení či věc, po které dítě dlouho touží. V případě spokojenosti by rodiče měli dítěti rovněž dát jasně najevo, že jsou na něj pyšní, pochválit ho a říci například: "Hele, dobrá práce…"
Pokud se vysvědčení rodičům naopak příliš nezamlouvá, je dobré se zamyslet i nad tím, zda je chyba pouze na straně dítěte, nebo zda nese svůj podíl viny i sám rodič, ať již z důvodu nezájmu o výsledky studia dítěte, či nedostatečnému péči.
Prázdniny jsou i kvůli vývoji důležité
S koncem školního roku pak logicky přicházejí prázdniny. I ty jsou dle řady pedagogicko-psychologických poraden pro děti velmi důležité. Jsou dobou oddechu a odpočinku, a to nejen od studia, ale i od běžného "školního režimu" - psaní úkolů, kontroly aktovek a podobně. Prázdniny působí na dítě i z psychologického hlediska, působí na vývoj dítěte totiž z úplně jiné stránky – učí ho poznávat nové lidi, nová místa či kulturu.
Na sklonku prázdnin je pak zase určitě včas dobré přepnout na "školní režim" a chystat se na návrat do školy ať již přípravou, čtením či drobným opakováním učiva.