Stát nabízí 100 milionů na elektromobily. Ne pro lidi, jen pro obce

Zlepšení kvality životního prostředí i finanční úspora. To jsou hlavní výhody aut s alternativním pohonem. Jednotlivé obce i kraje mohou stát žádat o dotace na jejich nákup až do 27. září 2018. Na co všechno se to vztahuje a je vůbec o takovou podporu zájem?

reklama

Když ministerstvo životního prostředí podobnou výzvu vypsalo poprvé, uspokojilo 143 zájemců. Konkrétně podpořilo nákup 265 aut za 40 milionů korun, v drtivé většině šlo o elektromobily. S tím, jak zájem o vozy s alternativním pohonem roste, očekává se tentokrát mnohem větší zájem. Tím spíš, když je možné žádat o dotace například i na mikrobusy, motorky či náklaďáky. 

Poskytnutá částka se samozřejmě liší od typu vozu, který kraj nebo obec pořizuje. Nejméně se přispívá na auta na stlačený zemní plyn, tady jde o 50 tisíc korun. Naopak pokud by zájemce zvolil elektromobil, může se těšit až na čtvrt milionu. Nejvyšší nabízená částka se týká minibusu do 7,5 tuny, kde je možné dosáhnou až na milion. 

Leasing i nulový úrok

Nejsou to však jediné novinky. "Nově je možné nákup vozidel hradit prostřednictvím operativního leasingu nebo i půjčky ze Státního fondu životního prostředí ČR s nulovým úrokem," vysvětloval ministr Richard Brabec. Možná je teď také podpora plně hybridních vozů. Hlavním cílem je samozřejmě snaha snížit emise škodlivých látech v ovzduší. 

"Doprava je stále jeden z hlavních faktorů znečištění ovzduší, každoročně nám přibývá 200 tisíc nových vozů a to samozřejmě významně dopadá na naše životní prostředí. Podpora alternativní dopravy s nízkými nebo nulovými emisemi by tak mohla našemu ovzduší postupně ulevit," doplnil ministr Brabec. Důležitý je fakt, že dotace je nesoutěžní. V reálu to znamená, že na ni dosáhnou všichni, kdo splní daná kritéria.

Projekt se utne teprve ve chvíli, kdy bude vyčerpána částka 100 milionů korun. Obce ani kraje neplatí žádné úroky, společnosti s většinovým podílem obce mají stanovený roční úrok jedno procento. Otázkou ovšem je, jestli vůbec bude zájem, a pokud ano, jak velký. Podle našich informací ze Středočeského kraje tam zatím tato otázka vůbec nebyla na pořadu dne a nijak se neprojednávala.

Bude vůbec zájem?

  • Petr Vychodil, starosta Králova Dvora: Neuvažujeme o tom. Plánujeme sice pořídit auto pro hasiče, ale to bude s klasickým motorem.
  • Daniela Javorčeková, starostka Buštěhradu: O ničem podobném neuvažujeme.
  • Filip Kořínek, starosta Černošic: Jeden elektromobil právě s dotací kupujeme pro technické služby.
  • Lubomír Kocman, starosta Rudné: Neuvažujeme o tom, nedává to smysl.
  • Martin Kupka, starosta Líbeznic: Uvažujeme o koupi osobního automobilu ve variantě kombi. Chceme se ale vejít do 350 tisíc. To bychom u dotovaných kategorií vozů i s podporou dotace bohužel nezvládli.
  • Milan Volf, primátor Kladna: Kladno aktuálně nad pořízením elektromobilů neuvažuje.
  • Miroslav Knotek, zástupce starosty MČ Praha 16: O obnově elektromobilu zatím neuvažujeme. O dotaci víme. V rámci Prahy jsme byli první městská část, která plně využívala elektromobilů a jeden z nich využíváme stále. Součástí projektu bylo i vybudování dvou nabíjecích stanic, z nichž jedna je v současné době předělána na rychlonabíjecí. Do budoucna o využití elektromobilů uvažujeme, ale v současné době máme jiné priority.
  • Věslav Michalik, starosta Dolních Břežan: Zatím jsme o tom nejednali.
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/stat-nabizi-100-milionu-na-elektromobily-ne-pro-lidi-jen-pro-obce-35486
reklama
#dotace #auta #motorky #elektromobily #alternativní pohon #plyn #minibusy
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.