Stát zaplatí 900 milionů za rok, firma za to postaví dálnice. Nebude to jen další malá domů?
České dálnice se staví jak puzzle. Pěkně kousek po kousku. Než se postaví jeden úsek, ty starší se musí opravovat. Dlouhé roky slibované dokončení D4 z Příbramska do jižních Čech stále chybí. Začne se někdy budovat? Řidiči jezdící po D4 z Prahy na jih a obráceně se nemohou dočkat.
Snad ze strachu o ztrátu dotací na podobné stavby z Evropské unie se ledy pohnuly a první dálniční PPP projekt v České republice je blíže realizaci. Projekt PPP zjednodušeně řečeno znamená výstavbu s pomocí peněz soukromníků. Jde o prodloužení právě dálnice D4 mezi Prahou a Strakonicemi, konkrétně o úsek v délce 23 kilometrů mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi v jižních Čechách.
Řidiči se nemohou dočkat
Celý nedostavěný úsek je podobně jako v případě obchvatu Příbrami, o němž jsme psali zde, dlouhodobě slibován. Asi 21 kilometrů zbývající části nedostavěné D4 je na území Středočeského kraje. Jak vnímají cestování na jih republiky řidiči z regionu?
"Cesta z Prahy na jih je fakt opruz, když sjedete z dálnice. Jízda je pomalá, špatně se předjíždí a místy je povrch jak tankodrom. Ještě horší je to blíže ke Strážnému," shrnul své téměř každodenní cesty do Německa řidič z povolání Adam Laštovička.
"Myslím si, že nejen nám ta cesta vadí, ale co mají říkat obyvatelé těch vesnic, přes které se dennodenně hrnou tisícovky aut," řekl nám kamioňák Petr, jenž jezdí mezi Příbramí a Strážným často.
Výstavba D4:
7. října byl zprovozněn úsek Skalka – II/118 na dálnici D4. Jedná se o první zprovozněný úsek této dálnice od roku 2010 a zároveň o první prodloužení od mimoúrovňové křižovatky Skalka od roku 1989, tedy po 28 letech. Stavba tvoří obchvat obce Dubenec.
Za dva, tři roky se začne stavět
Dnes už bývalý ministr dopravy Dan Ťok se nedávno vyjádřil v tom smyslu, že se dálnice už konečně začne stavět, a to v horizontu dvou až tří let. S přípravou projektu a výběrem koncesionáře pomůže státu už vybraný poradce, s nímž ministerstvo uzavřelo smlouvu.
Vítěz soutěže nabídl cenu 26 milionů korun. Oproti předpokládané sumě 79 milionů se tak podařilo díky výběrovému řízení ušetřit za služby tohoto poradce.
Koncesionáři bude stát platit stamiliony
PPP projekt počítá s účastí koncesionáře, který se po dostavbě o dálnici bude starat třicet let. Za to stát ročně zaplatí odhadem 900 milionů korun. Až pak se stane silnice majetkem státu.
"Ve smlouvě máme jasný harmonogram, jak se krok po kroku dostat k výběru koncesionáře. Na začátku příštího roku PPP projekt představíme všem potenciálním zájemcům na trhu, následovat bude kvalifikace a samotný soutěžní dialog s vybraným okruhem uchazečů. Poradce, který má zkušenost s podobnými dálničními projekty, je důležitý pro to, aby stát při jednání se soukromým investorem získal co nejlepší podmínky a nastavil vše správně,“ řekl Dan Ťok.
Pokračují výkupy pozemků
Samotná stavba chybějícího úseku D4 má tedy začít do dvou až tří let. Pokud ji nezdrží například spory u antimonopolního úřadu či komplikace při získání stavebního povolení. Celý úsek D4 má platná územní rozhodnutí. V příštím roce se bude vyřizovat nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pokračují také výkupy pozemků v celé délce zbývající trasy.
PPP projekt má v Česku premiéru
V České republice bude mít dálniční PPP projekt premiéru. Do této fáze se žádný jiný projekt ve spolupráci se soukromou firmou nedostal. Ministerstvo se tím připravuje na dobu, kdy se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musí se proto připravit na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna hodlá resort tímto způsobem stavět tam, kde je ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 kilometrů. V úvahu přichází například D7, případně i D6 nebo D35.