Čech vysoudil nad firmou Goodyear dvě miliardy, západní oblíbené značky čelí rusifikaci
Český vynálezce samodofukovací pneumatiky zažil pořádně horké chvíle, když stanul před soudem s firmou Goodyear & Rubber, která mu měla ukradnout jeho nápad. Firma si podle rozhodnutí soudu přivlastnila celkem pět obchodních tajemství vynálezce a jeho společnosti Coda Development.
Celý spor o peníze rozhodovala porota v Ohiu, která se usnesla, že společnost Goodyear opravdu jednala se zlým úmyslem. To je pro firmu tragické rozhodnutí a může výraznou měrou poškodit její pověst. Porota rovněž rozhodla o pokutě, ta dělá 62,1 milionu dolarů jako represivní náhradu škody a 2,8 milionu dolarů jako náhrada škody. Coda Development původně požadovala celých 335 milionů dolarů.
Coda Development požadovala původně mnohem vyšší částku
Šlo o pneumatiky s technologií AMT, které společnost vydala v roce 2011. Technologie zajišťuje automatické huštění kol, takže řidič mít nemusí strach o správné huštění pneumatik. Za svůj vynález dostal František Hrabal několik ocenění. Vynález má firma patentovaný od roku 2009, Goodyear představil podobnou technologii až v roce 2012. Tehdy zažalovala firma Coda Goodyear za zneužití obchodního tajemství. Byť jim soud nepřiznal celou částku, jakou požadovali, dal jim za pravdu.
Podobně uspěla v mezinárodní arbitráži třeba Coca-Cola, která se společností Monster Beverage bojovala kvůli zákazu prodeje drinku Coca-Cola Energy. Monster ji totiž obvinil, že porušuje zákaz konkurence odsouhlasený spolu s distribuční smlouvou na energy drink Monster z roku 2015. Soud ale nakonec uznal, že když nový produkt společnosti Coca-Cola neobsahuje taurin, tak se o žádné porušení nejedná.
Některé západní značky čelí rusifikaci
Teď je ale ve vzduchu jeden obrovský soudní spor několika značek. Když vyslala Moskva na Ukrajinu tisíce vojáků, značky odešly z tamního trhu. Coca-Cola dokončila svou reakci během srpna, McDonald’s své provozovny prodal jinému subjektu už v březnu. Rusko se s tím ale rozhodlo bojovat a vytvořilo spoustu napodobenin, které známá loga připomínají. Asi největší problém má pomerančová limonáda Fanta.
Podobně je na tom výrobce cukrovinek Haribo. Rusko totiž nelenilo a začalo po jeho odchodu prodávat bonbóny pod názvem „Ruské Haribo“ v cyrilici. Proti tomu se společnost ohradila u ruských státních orgánů. Ty teď čelí velkému náporu žádostí o registraci ochranných známek, které se až nápadně podobají těm ze západního světa. Dříve by to přitom rozhodně neprošlo, teď je ale vše jinak. Ruská vláda totiž nelenila a přijala na jaře rozhodnutí, které umožňuje podnikům používat patenty z nepřátelských zemí. Podnikatelé se tak chytili příležitosti a snaží se moderní a oblíbené značky rusifikovat.
Zdroj: novinky.cz, iDnes.cz, ceskenoviny.cz
KAM DÁL: Matka dovolila, aby šel čtyřletý chlapec do parku poprvé sám. Potkal se s třináctiletým vrahem.