Čech vysoudil nad firmou Goodyear dvě miliardy, západní oblíbené značky čelí rusifikaci

Společnost Goodyear je známá po celém světě
Společnost Goodyear je známá po celém světě
zajímavost

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky zažil pořádně horké chvíle, když stanul před soudem s firmou Goodyear & Rubber, která mu měla ukradnout jeho nápad. Firma si podle rozhodnutí soudu přivlastnila celkem pět obchodních tajemství vynálezce a jeho společnosti Coda Development. 

reklama

Celý spor o peníze rozhodovala porota v Ohiu, která se usnesla, že společnost Goodyear opravdu jednala se zlým úmyslem. To je pro firmu tragické rozhodnutí a může výraznou měrou poškodit její pověst. Porota rovněž rozhodla o pokutě, ta dělá 62,1 milionu dolarů jako represivní náhradu škody a 2,8 milionu dolarů jako náhrada škody. Coda Development původně požadovala celých 335 milionů dolarů. 

Coda Development požadovala původně mnohem vyšší částku

Šlo o pneumatiky s technologií AMT, které společnost vydala v roce 2011. Technologie zajišťuje automatické huštění kol, takže řidič mít nemusí strach o správné huštění pneumatik. Za svůj vynález dostal František Hrabal několik ocenění. Vynález má firma patentovaný od roku 2009, Goodyear představil podobnou technologii až v roce 2012. Tehdy zažalovala firma Coda Goodyear za zneužití obchodního tajemství. Byť jim soud nepřiznal celou částku, jakou požadovali, dal jim za pravdu. 

Podobně uspěla v mezinárodní arbitráži třeba Coca-Cola, která se společností Monster Beverage bojovala kvůli zákazu prodeje drinku Coca-Cola Energy. Monster ji totiž obvinil, že porušuje zákaz konkurence odsouhlasený spolu s distribuční smlouvou na energy drink Monster z roku 2015. Soud ale nakonec uznal, že když nový produkt společnosti Coca-Cola neobsahuje taurin, tak se o žádné porušení nejedná. 

Některé západní značky čelí rusifikaci

Teď je ale ve vzduchu jeden obrovský soudní spor několika značek. Když vyslala Moskva na Ukrajinu tisíce vojáků, značky odešly z tamního trhu. Coca-Cola dokončila svou reakci během srpna, McDonald’s své provozovny prodal jinému subjektu už v březnu. Rusko se s tím ale rozhodlo bojovat a vytvořilo spoustu napodobenin, které známá loga připomínají. Asi největší problém má pomerančová limonáda Fanta. 

Podobně je na tom výrobce cukrovinek Haribo. Rusko totiž nelenilo a začalo po jeho odchodu prodávat bonbóny pod názvem „Ruské Haribo“ v cyrilici. Proti tomu se společnost ohradila u ruských státních orgánů. Ty teď čelí velkému náporu žádostí o registraci ochranných známek, které se až nápadně podobají těm ze západního světa. Dříve by to přitom rozhodně neprošlo, teď je ale vše jinak. Ruská vláda totiž nelenila a přijala na jaře rozhodnutí, které umožňuje podnikům používat patenty z nepřátelských zemí. Podnikatelé se tak chytili příležitosti a snaží se moderní a oblíbené značky rusifikovat. 

Zdroj: novinky.cz, iDnes.cz, ceskenoviny.cz

KAM DÁL: Matka dovolila, aby šel čtyřletý chlapec do parku poprvé sám. Potkal se s třináctiletým vrahem.

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/cech-vysoudil-nad-firmou-goodyear-dve-miliardy-zapadni-oblibene-znacky-celi-rusifikaci-71015
reklama
#Zajímavosti #analýza #coca-cola #rusifikace #Goodyear #František Hrabal
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.