Omezování soukromí: Budou v obchodech kamerami sledovat i to, jak se tváříte?

Jste při nakupování banánů šťastní? Kamery to poznají

Obchody možná budou brzy monitorovat naše obličeje a výraz tváře při nakupování. První patent drží v rukou Walmart, který začíná takto pracovat s velkými daty. Je to omezování soukromí, nebo krok k větší spokojenosti zákazníků?

reklama

Technologie rozpoznávání obličeje pozná výraz na tváři. Byla vyvinuta pro zmírnění zákaznických problémů a samozřejmě hlavně kvůli zlepšení obchodní strategie obchodu tak, aby více vydělával. 

Zatím se ji v nejbližší době chystá testovat obchod Walmart. Speciální technologie nejen, že bude umět rozeznat konkrétní lidský obličej, ale vyzná se dokonce i v jeho výrazu. Jednoduše odhalí, jak se cítíte, a především to, jestli se tváříte šťastně nebo jinak. Podle patentového spisu pracuje maloobchodní gigant na technologii rozpoznávání obličeje, aby mohl předejít problémům zákazníků, ale je jasné, že pro některé nakupující může jít především o velký zásah do osobního prostoru. 

Jakmile systém zjistí, že je zákazník nešťastný nebo frustrovaný, bude upozorňovat vedoucí pracovníky společnosti. Ti pak navštíví zákazníka a budou se snažit zmírnit veškeré obavy, které může mít. Společnost tvrdí, že si slibuje od tohoto systému především zlepšení svého zákaznického servisu a úrovně interakce v naději, že si dlouhodobě uchová zákazníky.

"Je snadnější si udržet stávající zákazníky, než získávat nové prostřednictvím reklamy," uvedlo tiskové oddělení společnosti. "Často se k nám nedostane stížnost včas a pak nemáme možnost ji řešit a o zákazníka přijdeme," dodávají.

V roce 2015 společnost testovala svůj program rozpoznávání obličeje v několika obchodech, aby se pokusila identifikovat podezřelé nebo známé střelce při příchodu do obchodů. Nakonec však k plošné instalaci nedošlo kvůli jeho neúčinnosti a mnoha obavám o soukromí, které vznesli lidé, kteří obchod navštěvují. 

 

Co dál s těmito informacemi?

Zjištění výrazu tváří zákazníků není jediná věc, na kterou se Walmart může zaměřit svou pokročilou technologií rozpoznávání obličeje. Možná je také analýza nákupních návyků zákazníků v průběhu času. A zkoumání efektivity otázek a služeb pro nakupující. 

Možné je i měření biometrických údajů, jako třeba teploty, která může signalizovat vztek. Ale obličeje bude časem možné spojit i s nákupem. Bude tak jasné, jak se cítí lidé, kteří nakupují různé výrobky. 

Soukromí versus spokojenost?

Velkou otázkou je, zda o tento typ služby vůbec budou lidé stát. Nakonec vůbec nemusí být příjemné, když máte prostě špatný den a navíc za vámi přijde někdo se ptát, co se vám nelíbí, když se tváříte tak nešťastně. Samozřejmě ani v Americe nenosí všichni široký úsměv permanentně, jenže teď to vypadá, že na nákup do Walmatru ho budou muset nasadit všichni ti, kteří si nechtějí s nikým promluvit a mají zájem jen o nákup, nikoliv o psychickou podporu. 

Poměrně zábavná je pak představa využití této technologie u nás. Nejspíše by to znamenalo najmutí armády psychologů, kteří budou běhat za zákazníky, které něco štve. "Já bych měla třeba velký problém, můj neutrální výraz vypadá poněkud naštvaně. I když třeba vůbec nejsem," směje se Hana Malínková. "Naopak mě štve, když se mě všichni pořád ptají, co se děje, že se tak tvářím. Je to prostě můj obličej! Proboha, raději si hleďte toho svého," popisuje své pocity Hana. 

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/omezovani-soukromi-budou-v-obchodech-kamerami-sledovat-i-to-jak-se-tvarite-33635
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.