Přimějte lidi, aby dělali, co chcete. Všechno je to vlastně jeden velký trik

Zjistěte, co na lidi funguje, a budou vám zobat z ruky

Rozhodně neříkáme, že by se z vás měli stát manipulátoři. Občas ale není na škodu znát několik triků, jak přimět druhé, aby dělali to, co od nich očekáváte. Hodit se vám to může v práci a byznysu, ale i v soukromí.

reklama

O laskavost žádejte osobně

Je velmi pohodlné lidi nekonfrontovat a žádat je o splnění jakéhokoli úkolu e-mailem nebo přes telefonát. Pokud vám ale opravdu záleží na tom, aby vaši žádost splnili, vždy za nimi raději osobně zajděte. Celý trik tkví v tom, že při komunikaci tváří v tvář pro něj bude mnohem obtížnější říci vám „Ne“.

Zavděčte se svým nepřátelům

Už jste slyšeli o Franklinově efektu? Jde o velmi účinný psychologický trik, díky kterému získáte na svou stranu i své největší nepřátele. Pokud se ve vašem okolí pohybuje člověk, se kterým se zrovna "nemusíte", zkuste ho obměkčit vstřícným krokem. Zeptejte se ho, jestli nepotřebuje s něčím pomoct nebo mu třeba doneste kávu. Dotyčný si pak bude připadat, že je vám dlužný, a vy tak při budoucím jednání s ním spíš dosáhnete svého.

Naučte se řeč těla

K přesvědčování druhých můžete použít i takzvaný Efekt chameleona. Spočívá v tom, že nenápadně zrcadlíte chování člověka, se kterým mluvíte. Napodobujte jeho gesta, držení těla i dikci, ale pozor, ne příliš nápadně. Pokud to budete dělat správně, dotyčný získá podvědomý pocit, že jste jeho spřízněná duše, a bude k vám a vašim požadavkům vstřícnější.

S prosbou počkejte na konec dne

Jestliže víte, že musíte někoho požádat o velkou laskavost, počkejte s tím až do chvíle, kdy bude unavený (u šéfa například na konec pracovní doby). Tato technika je běžně používaná při policejních výsleších, které podezřelé vyčerpají tak, že na konci poleví a přizná se k tomu, co spáchal.

Mluvte rychleji

Tady platí jednoduchá rovnice. Lidé, kteří mluví rychle a sebevědomě, obvykle dosahují svého, protože zahrnují druhé informacemi tak intenzivně, že je jejich mozek nestačí kriticky vyhodnotit. Stejný trik se používá i v teleshoppingu, kde zákazníky doslova zahrnou superlativy nabízených výrobků, takže jim mnohdy ani nedojde, že nabízenou věc vůbec nepotřebují.

Oslovujte lidi jejich jménem

Spousta lidí má tendence zapomenout jméno člověka, se kterým se právě seznamují. To je ovšem velká chyba. Lidé jsou totiž od narození egoističtí a naše jména tvoří významnou část naší představy o sobě samých. Psychologové odhalili, že časté používání jména v konverzaci opravdu vede k větší pravděpodobnosti, že dotyčný člověk udělá, co chcete. Bude si totiž myslet, že jste si ho oblíbili.

Chtějte víc, než můžete mít

Lidé se často drží při svých žádostech při zemi, aby ostatní neodradili od jejich splnění. Náročnější žádosti je ale ve skutečnosti mnohem víc motivují. Pokud například podnikáte a chcete, aby si zákazníci koupili 100 000 vašich výrobků, řekněte svým zaměstnancům, že jich musí prodat 300 000. Budou se snažit vytyčený cíl splnit a ve chvíli, kdy prodají 100 000 výrobků je klidně zastavte. Nezapomeňte je také pochválit.

Odvolejte se na autoritu

Až budete někomu radit, řekněte mu, že vaše slova pochází od jiné, respektované osoby – například od významného odborníka. Dotyčný se pak bude vaší radou spíš řídit.

Přikyvujte, když něco vysvětlujete

Ze začátku to chce trochu tréninku, stojí to ale za vyzkoušení. Přikyvováním v průběhu řeči dáte druhým najevo, že opravdu víte, o čem mluvíte. Budete tak posilovat svá slova gestem, které říká „ano“, takže budete hned vypadat důvěryhodněji.

 

 

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/primejte-lidi-aby-delali-co-chcete-vsechno-je-to-vlastne-jeden-velky-trik-51612
reklama
#psychologie #vztahy
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.