Třída Sórjú: japonský stroj s unikátní baterií je největší konvenční ponorka na světě

Japonská ponorka Hakurjú z třídy Sórjú
zajímavost

Japonská třída ponorek Sórjú se může pyšnit několika nej. Především jde o největší japonské ponorky, které byly postaveny od skončení druhé světové války, plavidla také využívají unikátní zdroj energie a jsou extrémně rychlá.

reklama

Japonsko je známo jako ponorková velmoc a své postavení průběžně utvrzuje výstavbou dalších moderních plavidel. Jak uvádí americký magazín National Interest, Japonsko představuje zhruba každých 20 let novou třídu ponorek.

Tokio reaguje rovněž na houževnatou snahu Číny stát se dominantní mocností na moři a na možnou válku v budoucnu. Výrazem těchto snah je i třída Sórjú, která čítá zatím 12 aktivních plavidel.

Největší ponorky od druhé světové války

Japonsko se může pochlubit tím, že se jedná o jeho největší konvenční (diesel-elektrické) ponorky, které byly postaveny po druhé světové válce. V základu hovoříme o ponorkách, které jsou upgradem starší třídy Ojašio, třída Sórjú má však vyšší výtlak. Na nové třídě moderních ponorek se začalo pracovat zhruba před 20 lety, vývojem plavidel byly pověřeny loděnice Mitsubishi Heavy Industries a Kawasaki Shipbuilding Corporation. 

Kýl první ponorky byl založen v roce 2005, jak uvádí web Naval Technology, v prosinci 2007 ji čekalo spuštění na vodu, do aktivní služby pak vstoupila v březnu 2009. Poslední dvě jednotky, Órjú a Tórjú, pak drží jeden světový primát – jako první ponorky na světě byly vybaveny Li-Ion akumulátory, které nahradily klasické olověné akumulátory.

Unikátní pohon

Li-Ion akumulátory uspoří daleko více energie než standardně dostupné baterie. Propůjčují navíc plavidlům velmi tichý pohon a ty jsou tak velmi obtížně detekovatelné. Důležité je v této souvislosti zmínit, že trup je potažen zvláštním potahem, který snižuje odraz akustických vln.  

Rychlé ponorky s exportním potenciálem

Plavidla mohou dosáhnout rychlosti 13 uzlů na hladině, 20 uzlů pod ní, dosah činí 6 100 námořních mil při rychlosti 6,5 uzlu. Posádku tvoří 65 mužů. Co se týče výzbroje třídy Sórjú, je tvořena 6 533mm torpédomety, používá standardně torpédo typu 89 a protilodní střelu Harpoon. Ponorky v této třídě mají solidní exportní potenciál, když zájem o ně projevila například Indie, Maroko, Nizozemí či Tchaj-wan

Japonsko však nic neponechává náhodě a už nějaký čas aktivně pracuje na nástupci třídy Sórjú, třídě Taigei. V plánu je postavit celkem 20 plavidel, která přinesou vyšší výkon, vyšší výtlak a budou smrtonosnější, protože je japonští konstruktéři vyzbrojí jedním z nejpokročilejších torpéd typu 18. Japonci pracují na ještě větším snížení akustické stopy a třída Taigei se má zařadit po bok nejtišších ponorek na světě.

Zdroj: autorský článek

KAM DÁL:  Třída Virginia: Americký lovec ruských ponorek. Nejnovější verze ohromí nejen Kreml.

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/trida-sorju-japonsky-stroj-s-unikatni-baterii-je-nejvetsi-konvencni-ponorka-na-svete-78936
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.