5 zásad ergonomie práce v rámci home office
Teorie ergonomie práce je nám víceméně známá. Bohužel v praxi se ukázalo, že ne všichni mají znalost toho, jak připravit své pracoviště, aby se nám práce vykonávala příjemně a hlavně zdravě.
Ti z nás, kteří tráví hodiny sedavou prací, přesně vědí, o čem mluvíme. Administrativní pracovníci v kancelářích, na recepcích, účetní – nyní se k těmto skupinám přidávají i zaměstnanci, kteří jsou nuceni pracovat z domova, taková je realita, jelikož pandemie koronaviru pro mnohé znamená práci mimo své obvyklé místo pracoviště. Pojďme se tedy seznámit s tématem ergonomie sedavé kancelářské práce. Z jakého důvodu? Chceme předejít nemocem pohybového aparátu, namáhání očí nebo dokonce duševním problémům. Seznámíme Vás s pěti zásadami ergonomie práce, kdy Vaší kanceláří je domov.
Kancelářský život je idylický a klidný, často v plné koncentraci. Často slýcháme, že je forma práce z domova je prací snů. Práce na počítači, online konference, zpracování e-mailů, telefonáty s klienty, to vše můžeme nyní provádět z domova (často přímo v pyžamu). Realita je však často jiná. Je důležité myslet na dokonalou ergonomii našeho domácího pracoviště.
Co je to ergonomie?
Ergonomie je studie přizpůsobení pracoviště potřebám uživatele s cílem zvýšit efektivitu a produktivitu práce a zároveň eliminovat negativní vlivy na práci. Jedná se o proces navrhování nebo uspořádání nábytku, výrobků, systémů a zařízení tak, aby vyhovovaly našim preferencím, přičemž se minimalizuje riziko zdravotních problémů s prací souvisejících. Místo přístupu „univerzální pro všechny“, jak tomu bylo ve většině kanceláří v minulosti, je důležité zajistit, aby vybavení a nástroje byly sladěny tak, aby bylo dosaženo správné ergonomické konfigurace pro daného jedince.
Proč je ergonomie důležitá?
Abychom zdůraznili důležitost ergonomie, uvedeme si jeden z příkladů. Když nastoupíte do svého nového auta, co uděláte jako první? Upravíte si pozici řidiče dle svých potřeb – zpětné zrcátko, sedadlo podle toho, kolik místa pro nohy potřebujete a jak vzpřímeně chcete za jízdy sedět a v neposlední řadě si nastavíte výšku či vzdálenost volantu. Děláme to proto, abychom se během řízení cítili pohodlně, tak proč to neudělat v práci při přizpůsobení svého pracoviště?
Symptomy muskuloskeletálních poruch
Jak již bylo zmíněno dříve, nesprávné držení těla při práci vsedě může vést k poruchám pohybového aparátu. Většina z nás má sklon k nastavení posedu tak, abychom se cítili nejpohodlněji, ale tento přístup nám ne vždy svědčí. Nedodržování ergonomických opatření při sezení může způsobit řadu muskuloskeletálních poruch a vážně ovlivnit naše zdraví. Mezi příznaky patří opakující se bolesti zad, ztuhlost kloubů, otoky a následně ztráta síly. Je pravděpodobné, že bolesti dolní části zad jsou nejběžnějším pracovním postižením na světě.
5 zásad ergonomie práce v rámci home office:
1. Uspořádání prostoru pro práci
Přeplněné kancelářské prostory nebo domácí kanceláře mohou negativně ovlivnit efektivitu práce. Problémy s koncentrací také způsobují poruchy vidění, například pokud nemůžeme na stole nalézt důležitý dokument, což u některých jedinců může z dlouhodobého hlediska zvyšovat hladinu stresu. Abychom tomu zabránili, musíme co nejlépe využít dostupné místo. Ujistíme se, že je umístěn tak, abychom měli dostatek osobního prostoru. Veškeré zbytečnosti bychom měli z okolí pracoviště odstranit a místo práce přizpůsobit našim potřebám. Je však zřejmé, že ne každý si může v rámci domova vyčlenit speciální místo pro práci. Nezapomínáme na výběr nábytku správné velikosti. Pokud hledáte širokou škálu kancelářského nábytku, doporučujeme navštívit obchod www.ezidle.cz, kde si každý z nás vybere nábytek pro naše potřeby.
2. Základ: kancelářská židle!
Velmi důležitým prvkem je židle, na které budeme práci vykonávat. Stejně jako kancelářské židle musí mít správnou velikost, tak i doma bychom měli mít na paměti, aby opěradlo a područky vydržely naše zatížení. Správně seřízené sedadlo musí být v pohodlné výšce, aby se chodidla dotýkala podlahy a kolena byla v úhlu 90 stupňů. V obchodě eZidle.cz najdeme širokou škálu kancelářských židlí a křesel. Mezi oblíbené modely židlí pro home office patří následující kousky:
Židle Team Plus HD s chromovanou základnou
Nejoblíbenější ergonomická židle Ergohuman Plus Elite
Cenově dostupná židle Easy Black
3. Výběr stolu
Průměrný administrativní pracovník tráví více než 65 % pracovního dne sezením za stolem. Proto je důležité, aby nábytek, který k práci využívá splňoval jeho základní potřeby. V ideálním případě je vhodné vybírat stoly s možností nastavení výšky pracovní desky. Zajímavým tipem může být následující model, který je dostupný v několika provedeních:
4. Monitor počítače
Obrazovka počítače by měla být umístěna tak, aby oči byly ve stejné výšce nebo mírně výše nad úrovní horní hrany. Tím se eliminuje potřeba nadbytečných pohybů krku. Monitor by měl být umístěn na snadno dostupném místě pro uživatele. Stejný princip platí pro myš a klávesnici počítače.
5. Správné osvětlení
Osvětlení má významný dopad na efektivitu práce. Příliš jasné světlo nám způsobuje problémy se soustředěním a zkresluje vyobrazení barev monitoru. Příliš slabé světlo naopak působí ospalost a apatii. Proto při osvětlení pracoviště musíme najít rovnováhu. Vhodné je využít co nejvíce přirozeného denního světla, které můžeme ladit díky žaluziím. Umělý zdroj světla je nedílnou výbavou, tak abychom v případě nutnosti prostor pro práci mohli vhodně nasvítit.
Každý člověk je jiný, takže nejlepším způsobem, jak používat správnou ergonomii, je individuálně nastavit každé pracoviště zvlášť. Neexistuje žádné univerzální ergonomické řešení. Je důležité znát své vlastní potřeby.