Bio nebo vegan? Jak si vybrat ohleduplnou kosmetiku, která se netestuje na zvířatech?

Proniknout do světa ohleduplné kosmetiky může být docela oříšek. Slova jako vegan, eko a bio se stala tak trochu marketingovým zaklínadlem a zorientovat se v tom, kdo to myslí vážně a kdo jenom láká na líbivou ideu, je pro běžného člověka nadlidský výkon. Jak se tedy jednotlivé druhy kosmetiky liší a v čem se naopak prolínají, nám poradila odbornice na kosmetiku Pavlína Kučerová.

reklama

Cruelty-free kosmetika

Označení "bez krutosti" zaručuje, že samotný výrobek, ani jeho jednotlivé složky nebyly testovány na zvířatech, neznamená to však, že jsou přírodního původu. "Evropská unie zakazuje samotné testování a prodej těchto výrobků, nicméně vynalézaví výrobci si vždy cestu najdou."

"Mnoho výrobků není "cruelty-free" z důvodu testování na úrovni jednotlivých složek produktu a zadáváním těchto testů subjektům mimo EU. Pozor na výrobky, které se distribuují do Číny. Čínská vláda přetestování na zvířatech přímo nařizuje. V současné době se dá testování na zvířatech považovat za krutý přežitek vzhledem k tomu, že statisíce složek, které se ve výrobě kombinují, jsou již schváleny jako bezpečné a existuje i mnoho alternativních metod testování," vysvětluje Pavlína.

Dlouhý boj ECEAE (Evropské koalice za ukončení pokusů na zvířatech) přinesla své ovoce 11. března 2013. V EU začal platit definitivní a celoplošný zákaz dovozu a prodeje kosmetiky testované na zvířatech. Bohužel to ale není samospásné a nařízení se nejrůznějšími kličkami stále porušují.

Přírodní kosmetika

Příjemným trendem posledních let je návrat k přírodě. Staletími prověřené bylinky a oleje přináší naší pleti mnoho dobrého bez syntetických přísad, které mohou naši pleť zatěžovat. Při výrobě této kosmetiky nesmí být používány syntetické látky, jako jsou silikony, parabeny nebo ftaláty či minerální (ropné) oleje. Silikony a minerální oleje tvoří na pleti bariéru, která může při dlouhodobém používání ucpávat póry.

"Všechny složky by měly být přírodního původu, ale nemusí být nutně v bio kvalitě, tedy produktem ekologického zemědělství. Tyto nároky splňuje například značka Pevonia Botanica," doporučuje odbornice. Pokud vás při výběru zaujme slovo "přírodní", zbystřete a čtěte dál. Zmást vás totiž může označení například "75 % přírodních látek", které odvádí pozornost od faktu, že zbylých 25 % jsou pravděpodobně syntetické látky.

Bio kosmetika

Pokud chcete mít opravdu jistotu, že se nedostanete do styku s žádnými nebezpečnými látkami, hledejte kosmetiku v bio kvalitě. Bohužel, na rozdíl od potravin legislativa užití označení "bio" nijak nelimituje. Nenechte se tedy uchlácholit pár procenty složek v bio kvalitě.

Veškeré rostlinné složky této kosmetiky musí být vyprodukovány ekologickým způsobem bez použití syntetických hnojiv a pesticidů. Zakázáno je používání GMO (geneticky modifikovaných organismů) a živočišných látek kromě včelího vosku a lanolinu. Obalové materiály musí být biologicky rozložitelné nebo plně recyklovatelné a ani tato kosmetika není testována na zvířatech.

Vegan kosmetika

Není třeba být zarytý vegan, abyste objevili kouzlo kosmetiky bez živočišných složek. Možná by vás ani nenapadlo, že mnoho látek v naší kosmetice pochází ze zvířat. Lanolin, který má podobné vlastnosti jako vazelína (která je z ropy), se získává z ovčí vlny. Ve vlasové kosmetice je zase populární keratin, který se získává z rohů, kopyt či peří.

Rostlinné alternativy přitom nabízí třeba značka InSight. Kolagen, se kterým se setkáváme u kosmetiky určené proti stárnutí, bývá získáván z ryb, ale jeho skvělým rostlinným zdrojem jsou například mořské řasy. Ve veganské kosmetice nenajdete ani včelí vosk a mateří kašičku. O tom, že není testovaná na zvířatech, se snad zmiňovat ani nemusíme.

Bambucké máslo pečuje o pleť. V Africe je máslovník posvátným stromem. Čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/zdravi-a-styl/bio-nebo-vegan-jak-si-vybrat-ohleduplnou-kosmetiku-ktera-se-netestuje-na-zviratech-40330
reklama
#kosmetika #problémy #zvířata #Čína #vegan #testování #bio #EU
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.