Jak poznáte podezřelou aplikaci nebo stránku? Obětí online útoku se může stát každý

Zapnete počítač, chcete si nakoupit nebo zahrát nějakou hru. Už v té chvíli však můžete být v hledáčku online podvodníků. Využijí sebemenší chybičky, aby vás obrali klidně i o celoživotní úspory. Jak se jim bránit, co děláme špatně a jak poznáme nebezpečí?

reklama

Podle údajů agentury Eurostat se až 69 % Evropanů ještě nikdy při online nákupech nesetkalo s problémy. To je jistě dobrá zpráva o stavu evropského e-commerce trhu. Přesto jsou však online spamy a podvody velmi běžné. European Consumer Centre Network (ECC-Net) odhaduje, že pouze v roce 2014 se až 12 % uživatelů internetu v EU stalo obětí online podvodu a až 8 % zažilo odcizení identity, což je mimořádně závažná forma podvodu. 

Kdokoliv, bez ohledu na úroveň svých zkušeností s používáním webu, se může stát terčem. Scameři a podvodníci neustále zkoušejí nové a nové techniky.

Existuje naštěstí řada opatření, díky kterým se uživatelé mohou vyhnout tomu nejhoršímu. ShopAlike, jako součást sítě online srovnávacích portálů ve 13 zemích Evropy, pracuje s téměř 2 000 partnerskými obchody. Bezpečnost tu tak musí být jednou z hlavních priorit. Jaké jsou tedy nejčastější tipy podvodů, jak je poznat a jak se jim vyhnout? 

Jak poznat podezřelou webstránku?

První věc, které byste si měli všimnout, je to, zda stránka nemá zkrácenou nebo chybně vypadající URL adresu a zda obsahuje https protokol (který ochrání vaše platební údaje). Je důležité všímat si i kvality obsahu stránky: podezřelé stránky častokrát obsahují množství překlepů a gramatických chyb, ukazatelem jsou také obrázky v nízkém rozlišení.

Zkontrolujte také informace o firmě - jsou dostačující? Má webová stránka zveřejněnou kontaktní adresu a e-mail, daňové identifikační číslo (DIČ), podmínky vrácení zboží, principy ochrany dat nebo podmínky použití?

Jak poznat podezřelou reklamu?

Prvním signálem, při kterém byste u reklamy na sociálních sítích měli zbystřit, je extrémně nízká cena! Pokud reklama ukazuje nízký počet reakcí nebo komentářů, a ještě k tomu vypadá jako spam, zkuste si raději o značce či obchodu udělat průzkum. Hledejte například pozitivní recenze od jiných uživatelů a zákazníků.

Jak poznat podezřelou aplikaci?

Téměř ke každé z nejoblíbenějších neplacených aplikací existuje falešná kopie, která se vás snaží přesvědčit, že je ta legitimní. Takové podvodné aplikace mohou na váš telefon nainstalovat škodlivý malware nebo se vás pokusí přesvědčit, abyste s nimi sdíleli své osobní údaje.

Vždy proto zkontrolujte vydavatele aplikace, nikdy nesdílejte svá osobní data, a pokud od vás některá z "velkých značek" chce za stažení aplikace peníze, pravděpodobně jde o padělek. Pokud máte pochybnosti, vždy raději navštivte oficiální stránky společnosti, která aplikaci vyvinula. Zde najdete cestu k legitimní kopii.

Co dělat, když se stanete obětí podvodu?

Občas, i navzdory opatrnosti, má člověk jednoduše smůlu. Co tedy dělat, pokud se stanete terčem online podvodníků? V první řadě si změňte všechna citlivá hesla a přístupová hesla k bankovnímu účtu. Můžete kontaktovat policii a informovat svou banku. V Česku naleznete užitečné informace například na webu ministerstva průmyslu a obchodu.

Můžete se obrátit také na Českou obchodní inspekci nebo v případě přeshraničních problémů na Evropské spotřebitelské centrum. Cenné rady vám poskytne určitě i některá z asociací, jako je například Sdružení obrany spotřebitelů. 

Osobní údaje v bezpečí? Města za to zaplatí statisíce, stát navíc hrozí milionovými pokutami. Více čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/zdravi-a-styl/jak-poznate-podezrelou-aplikaci-nebo-stranku-obeti-online-utoku-se-muze-stat-kazdy-38519
reklama
#online #rady #tipy #hrozby #podvody
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.