Nikola Vlastníková: Maso z lokálních farem do třiceti hodin u zákazníka, to je naše politika
V posledních letech výrazně vzrůstá trend tuzemských lokálních výrobků, po kterých český zákazník prahne stále více. Mnohdy mu za to nevadí si ani výrazně připlatit. Právě podpora českého chovatelství je jedním z klíčových bodů i u společnosti Zeman maso-uzeniny, která už třetím rokem působí i ve středočeské Příbrami, kde zaměstnává stovky z celkových zhruba 1 700 zaměstnanců. Na co všechno firma cílí, jaké produkty stojí skutečně "za to" a co radí svým zákazníkům při výběru masa?
Ryze česká firma ZEMAN maso-uzeniny nabízí své výrobky podle klasických receptur a díky moderním technologiím dopřává zákazníkům každý den čerstvé produkty. Podpora domácí výroby a českého chovatelství je pro Zeman maso-uzeniny specifická, a zejména tím získává na jedinečnosti ve svých výrobcích.
Suroviny z tuzemska jako naprostý základ
Společnost Zeman maso-uzeniny má dva závody, jeden je v Příbrami a druhý v Zábřehu na Moravě. Cílem je zajistit především domácí produkci a získat co nejvíce vstupních surovin od domácích českých chovatelů.
Když se vrátíme trochu do minulosti, začátky firmy sahají až do roku 1897, kdy na startu rodinné tradice řeznického řemesla stál Alois Schneider a na něj navazovaly další generace. Po dlouhých úspěšných letech v této tradici pokračují od roku 1991 i bratři Robert a Josef Schneiderovi, kteří otevřeli svou vůbec první prodejnu v Plzni. Firmě se dařilo, zákazníků přibývalo. I proto se postupně firma rozdělila na výrobní část a maloobchod, který je tvořen sítí prodejen masa, uzenin i lahůdek. V roce 2004 vše převzal mladší bratr Robert a docílil titulu největšího výrobce uzenin v Čechách. Postupně se rozšiřoval také počet zaměstnanců a hlavní myšlenkou se stal prodej čerstvého českého masa a s ním spojených masných výrobků, vyráběných podle tradičních receptur.
Příbramský masokombinát opět ožívá
V roce 2015 se právě tato společnost postarala i o obnovu bývalého areálu příbramské masny. Místní výrobní závod v posledních třech letech prošel kompletní obměnou, a to jak v rámci stavebních úprav, tak především modernizací výrobních prostor. Příkladem mohou být nové chladicí rozvody či nákup celé řady nových strojů. Došlo také k modernizaci vozového parku na svoz dobytka. Tím je zajištěno i lepší zacházení s dobytkem při transportu z konkrétních farem.
Nyní má Zeman více než 115 prodejen po celé České republice, a je tím pádem i jedním z největších prodejců masa a výrobců uzenin u nás.
České maso i uzeniny do 30 hodin u spotřebitele
Výrobky z Příbrami i Záhřebu na Moravě ale nejsou jen na českém trhu, mnoho z nich totiž putuje i do zahraničí - např. na Slovensko či do Maďarska. A v čem vlastně tkví kouzlo firmy a jak se společnost odlišuje od konkurence? Na to nám odpověděla PR manažerka firmy Nikola Vlastníková.
"Od jiných výrobců se odlišujeme zejména tím, že naše výroba zajišťuje celkový proces zpracování jatečního kusu - od porážky a bourání, přes výrobu až po logistiku. Zákazník tak má jistotu, že zakoupený výrobek neputoval přes půl Evropy. Navíc byl po celou dobu pod extrémně pečlivou kontrolou, o kterou se postará mimo jiné i stálý veterinární dozor, který lpí na nejvyšších standardech. Díky vlastní porážce a logistice dokážeme našim zákazníkům každodenně nabídnout maso, které je do 30 hodin od porážky v pultech řeznictví ZEMAN maso-uzeniny, u dovozového masa, kterého se snažíme získávat co nejméně, to trvá max. tři dny. Jak bylo již řečeno, prioritou pro naši společnost je podpora českého masa, a tím i českého zemědělství. Jen takto lze nabídnou českým zákazníkům kvalitní tuzemské produkty z našich farem. Kromě našich řeznictvích ZEMAN maso-uzeniny lze zakoupit výrobky i v obchodních řetězcích pod značkou Příbramská uzenina," dodala Vlastníková.
Regionální farmy z Hluboše i Zalužan
Hlavní myšlenka společnosti tkví tedy v českém zemědělství. Pro závod v Příbrami dodává maso mj. i regionální farmy v Hluboši či v nedalekých Zalužanech. Právě produkty z těchto farem se mohou pochlubit i označením "Vyrobeno podle České cechovní normy", což poukazuje na výrobu podle původních českých receptur. Další nálepky, s kterými disponují produkty společnosti ZEMAN maso-uzeniny, jsou Česká chuťovka nebo Zaručená tradiční specialita.
Zeman produkuje také další dvě značky, a to Příbramská uzenina a Mr. Natur. První z nich představuje fermentované výrobky s dlouholetou tradicí a druhá je exkluzivní značkou s vysokým podílem masa bez zbytečné chemie.
Rady pro spotřebitele: Jaké volit maso a jak správně rozmrazovat?
Chcete-li dosáhnout chuťově dokonalého výsledku, rozhodně nakupujte maso v chlazené formě. Ideální je pak i okamžitá spotřeba. Zmrazením totiž dochází k vytvoření velkých krystalů, které potrhají svalová vlákna. Následkem toho se po rozmrazení uvolní velké množství šťávy, takže bude maso po tepelné úpravě suché.
Přestože někdy zvolíte maso zmrazené, dejte si pozornost zejména při jeho rozmrazování. Maso by se mělo rozmrazovat pozvolna, nejlépe v ledničce. Rozhodně není vhodné to urychlovat například v mikrovlnné troubě, ani při pokojové teplotě. Pokud dojde k rychlému rozmrazení, dojde také k uvolnění velkého množství šťávy. Navíc při rozmrazování při pokojové teplotě dochází ke zvýšení teploty v okrajových částech masa, zatímco střed je stále zmrzlý. Tím může dojít k zmnožení mikroorganismů.
Maso je tedy bezesporu lepší kupovat chlazené, ideálně v pultovém prodeji. Právě zde totiž máte k dispozici i rady od zkušeného řezníka, který vám jistě s výběrem vhodného kousku masa rád poradí.