Fenomén Youtube. Je možné se tím uživit?
Poslední léta bývá stále populárnější sledovat videa na Youtube. Hodně mladých se chce stát youtuberem - člověkem, který vydělává natáčením videí. Jaký je princip Youtube a je možné se tím uživit?
Poslední léta bývá stále populárnější sledovat videa na youtube. Zejména mladší generace dětí a dospívajících se dívá na videa nahrávaná na Youtube velmi často. Řada mladých sleduje svoje oblíbené youtubery, kteří nahrávají videa na Youtube a profitují z velkého počtu zhlédnutí. Fenomén youtuberů v posledních letech nadále roste. Děti se dokonce nechávají youtubery inspirovat a pokouší se natáčet svoje vlastní videa.
Kdo je youtuber?
Youtuber může být zjednodušeně úplně každý, kdo se rozhodne prezentovat se pomocí videí, která nahrává na server youtube.com. Tam se může registrovat každý, kdo je starší 13 let. Mladší osoby musí registrovat jejich zákonný zástupce. Proto na Youtube nenajdeme například erotiku. Youtuber může být kdokoliv bez ohledu na to, kolik je mu let, kde bydlí, kterým jazykem mluví a podobně. Přestože mají ti nejlepší youtubeři miliony zhlédnutí, jako youtuber se může označit i člověk, který nahrál svoje první video. Být youtuber tedy neznamená ,,být slavný”.
Proč youtuber videa natáčí?
Nejčastěji proto, že ho tvorba videí baví. Nikdo z youtuberů netočí videa pro peníze, protože každý youtuber začíná od nuly. Natočit první video a myslet si, že hned pomocí Youtube zbohatnu, je nesmysl. I hodně slavní youtubeři, kteří dosáhli velkého počtu odběratelů, začínali úplně od nuly. Mockrát jim běželo hlavou, že jejich tvorba nemá smysl a že jsou jehlou v kupce sena. Velkou roli v dosaženém úspěchu hraje nejen marketing, ale také pracovitost a píle. Natáčet zajímavá videa každý den, neodfláknout je, dát si s nimi práci. A samozřejmě sdílet.
Je náročné natáčet videa?
Nemělo by to být náročné pro člověka, který se chce natáčením videí živit. Youtuber je člověk, který je zároveň sám sobě scénáristou, režisérem, hercem, střihačem a mnohdy také marketingovým specialistou. Proto je natáčení a tvorba videí velmi časově náročná a pokud se tím chce člověk živit, musí si časem pořídit kvalitní vybavení, jako jsou studiová světla, stativy, Full HD kamera, mikrofony. Na začátku se taková investice nevyplatí, jenže kvalita videí je mnohdy pro diváka rozhodující hned vedle obsahu.
Natáčet videa samo o sobě je tedy celodenní aktivita. Youtuber si musí umět nastavit obraz tak, aby tam byl vidět celý a aby za ním bylo zajímavé, či neutrální pozadí. Scéna by měla být dobře osvětlena, aby byl youtuber dobře vidět, až začne předvádět svoji show. Potom si musí kompletně napsat scénář a může se vrhnout do hraní. Z vlastních zkušeností mohu potvrdit, že jde třeba o opakování jedné věty osmkrát jiným způsobem, než je s ní člověk spokojen. Samotné stříhání a editace videa za přidání vizuálním a hudebních efektů je práce na hodiny.
Jak začít vydělávat na Youtube?
Na Youtube může začít vydělávat každý, kdo si aktivuje svůj účet AdSense a propojí si ho se svým kanálem na Youtube. Potom může všechny svoje videa zpeněžit. Když jsou videa zpeněžena, objeví se v nich reklama v podobě spotů, textu nebo anket. Z toho se počítají výdělky za kliknutí na reklamu, či zhlédnutí reklamy. Výdělky však nejsou nijak závratné - vychází to zhruba 10 Kč na 1000 zhlédnutí u videa. Mohu potvrdit, že to zhruba odpovídá: U jednoho virálního videa se mi podařilo dosáhnout zhruba 78 tisíc zhlédnutí, což mi vydělalo zhruba 780 Kč. Jenže právě zhlédnutí jsou největším oříškem.
Mimo zhlédnutí vydělávají youtubeři spoluprácí s různými firmami. Ale na to už je potřeba mít určitou stabilní sledovanost a dostatečný počet odběratelů, řádově desítky tisíc. Teprve pak může začít Youtuber obchodovat a vyjednávat podmínky. Konkurence i na českém Youtube je již dnes veliká. Dalším způsobem, jak může youtuber vydělávat, jsou donaty - tedy finanční dary od fanoušků. Youtuber je vlastně celebrita, která má svoji základnu fanoušků, svých odběratelů. Ti pak sledují nová videa a posílají Youtuberovi dopisy, dárečky, nebo peníze.
Co se nejčastěji natáčí a pro koho?
Klíčová otázka je to, pro koho videa vlastně začít natáčet. Je potřeba si uvědomit, že zejména v Česku sledují videa na internetu hlavně děti a dospívající, což může poněkud omezovat výběr fanoušků. Na druhou stranu se podle toho nelze orientovat, neb i dospívající často sledují témata, která jsou už určena pro dospělejší publikum, a naopak. Přesné údaje a statistiky musí každý youtuber sledovat u svých vlastních videí. Youtube nabízí rozsáhlé analýzy, takže můžeme sledovat třeba i to, kdy divák video vypnul a přemýšlet, proč.
Mezi nejvíce natáčené formáty na Youtube patří hraní her, to jsou tzv. Let’s Playe, kdy Youtuber hraje počítačovou hru a komentuje ji. Potom různé tutoriály, pranky - napálení někoho, unboxing - rozbalování produktů, výzvy, TAGY - těch je na Youtube nespočet, vždy se věnují nějakému tématu. Hodně populární jsou vlogy - slovo je odvozené od ,,blog”, ale protože je to video, tak je to vlog. Jde o sdělování svých názorů. V případě kosmetických a beauty videí jsou to oblíbené hauly - co jsem si koupila, testování produktů, make up tutoriály a DIY - vyrob si sám.
Pokud chce být youtuber úspěšný, cesta bohužel nevede přes originalitu, ale přes nejčastěji vyhledávaná slova na Youtube, což jsou výše zmiňované formáty videí. Na českém Youtube jsou nejpopulárnější ,,debilní kecy”, které pocházejí od dvojice youtuberů Viral Brothers. Ti mají momentálně 2 a půl milionu odběratelů a patří tak na první místo nejsledovanějších youtuberů v Česku (momentálně už natáčí videa v angličtině a snaží se prorazit i v zahraničí). Po vypuštění ,,debilních keců” začali i další youtubeři natáčet videa se názvem ,,debilní kecy” a točí je dodnes, aby měla jejich videa zhlédnutí. Na stejném principu fungují i TAGY.
Je možné dnes ještě prorazit?
Určitě to možné je, ale člověk musí mít jasný cíl a strategii, zároveň musí být trpělivý. Nic se nestane ze dne na den. Ale úspěch spočívá hlavně v tom, jaký obsah videa mají. Když si sedne před kameru rozený show man a udělá velké představení, budou mít videa daleko větší dosah. Protože si je budou lidé sdílet mezi sebou a říkat si: ,,Hele, podívej se na tohle video, to je dobrý”. Ale dosáhnout tohoto efektu není lehké a chce to myslet již před točením videa, jestli je to obsah, který doopravdy zaujme široký okruh publika. Proslavit se však můžete během chviličky - zářným příkladem je streamer a youtuber FattyPillow, kterému se podařilo získat statisíce odběratelů již během prvních tří měsíců působení. Dnes si tak z podpory fanoušků může zaplatit i nájem.