Rozhodněte v anketě, co bylo nejlepší na 90. letech: Lechtivé časáky, Bravíčko, Tuzex, Family Frost nebo něco jiného?

zajímavost

Socialismus padl a Československo „zachvátil“ kapitalismus. Euforie byla veliká – nově získaná svoboda znamenala spoustu netušených možností. Jedním ze symbolů devadesátek byly třeba i telefonní budky, kterých už jsme se ale zbavili coby míst pro nevkusnou reklamu a dealery drog. Nejde však o jedinou věc, která ve „zlatých“ 90. letech zažívala slávu a dnes už se stává nostalgickou vzpomínkou.

reklama

Komunisté šli od válu, do republiky vstoupil kapitalismus se vší parádou. Pravděpodobně největším symbolem nové doby se stalo otevření sítě rychlého občerstvení McDonald a na pultech obchodů se začala objevovat Coca-cola. První pobočka hamburgerového korporátu se otevřela ve Vodičkově ulici a byla to opravdu velká událost. Dlouhé fronty mlsných a zvědavých jazýčků. 

Slávu podpořila také přítomnost celebrit, jakými v té době byli Karel Svoboda, Dáda Patrasová a její manžel Felix Slováček. Nebyl to však pouze McDonald, který v devadesátých letech způsobil na našem území zemětřesení, které z dnešního pohledu vypadá jako něco z jiného světa. 

Nostalgické vzpomínky pamětníků

Devadesátá léta byla na našem území ve znamení zvláštních účesů, ale také neuvěřitelné módy. Některé dobové fotografie zcela pochopitelně budí úsměv na rtech. Nový svět se dostal i přes naše hranice a po letech v šedivém komunismu si to lidé vynahrazovali ve velkém. 

Kromě oblečení a kadeřnické extravagance se však objevily tisíce dalších neuvěřitelných výrobků, které s odstupem času zaměstnávají naší bránici. Kdo devadesátá léta zažil jako vyrůstající puberťák, jistě někdy držel v rukou populární časopis Bravo, kterému se neřeklo jinak než Bravíčko. Puberťačky si zde pravidelně mohly číst sexuální příběhy mladých a toužebně vzdychat nad plakátem hrdinů ze seriálu Beverly Hills 90210

Pro mladší ročníky byly v českých trafikách k dispozici komiksové časopisy Mickey Mouse a Kačer Donald. Při vůni amerického tabáku tak byla návštěva trafiky opravdovým svátkem. Když byly děti ten den hodné nebo přinesly v žákovské podtrženou jedničku, přibalilo se k časopisům také lízátko Chupa chups, sladká tyčinka nebo třeba nekonečná žvýkačka Bubble Tape, kterou proslavil nesmrtelný Jaromír Jágr

Pro dospělé se také zaplnil prostor s časopisy, kde se rozhodně nešetřilo nahotou. Dětské oko si toho při návštěvě trafiky nemohlo nevšimnout. Legendární časopis Leo se tak následně tatínkům ztrácel založený někde v komínku mezi časopisy Kačera Donalda. Chlapci v pubertě prostě nemohli odolat.

Revoluce ve stravování

I porevoluční jídelníček se radikálně změnil, a to nejen v nabídce restaurací, které začaly experimentovat s kuřecím řízkem s broskví nebo s pestrobarevnými oblohami k hlavnímu chodu. Těstovinové saláty, které vytvářely televizní celebrity, rozhodně neulpěly v našich vzpomínkách tak pevně jako melodie pojízdného mrazáku s názvem Family Frost. 

Kromě nabídky zmrzliny si zde lidé mohli koupit mraženou zeleninu, krokety, hranolky, ale třeba i hotové plněné knedlíky. V domácnostech se tak postupně začalo čím dál tím víc sázet na ohřáté jídlo v mikrovlnce

Kvalita jídelníčku tak šla se všemi fastfoodovými řetězci radikálně dolů. Až v poslední době se z toho česká společnost postupně dostává formou bio obchůdků a zdravé výživy. Zlatá devadesátá však nabídla v přehlídce bizarností mnohem více legrace, takže se můžete těšit na další zajímavosti v příštím článku. 

Zdroje: youtube, tyden.cz, respekt.cz, wikipedia

KAM DÁL: Babiš prezidentem nebude. Zavařil si sám kampaní přes čáru nebo za to může Pražské Jezulátko?

https://www.ctidoma.cz/clanek/historie/rozhodnete-v-ankete-co-bylo-nejlepsi-na-90-letech-lechtive-casaky-bravicko-tuzex-family-frost-nebo-neco-jineho-72517
reklama
#Historie #socialismus #devadesátky #kapitalismus #retro
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.