Den nejfantastičtějšího přistání letadla v historii. Kvůli huse v motoru musel pilot předvést riskantní manévr na vodě

Je tomu přesně 12 let, kdy přistálo letadlo nouzově na řece Hudson
Je tomu přesně 12 let, kdy přistálo letadlo nouzově na řece Hudson

Doslova husarský kousek. Tak by se dal charakterizovat manévr, který musel provést pilot soukromé letecké společnosti v reakci na vážné technické problémy pár minut po vzlétnutí z ranveje. Událost, jež se do paměti zapsala jako Hudsonský zázrak, je opravdu unikátním počinem z mnoha různých důvodů. Všichni přistání na newyorské řece Hudson přežili a z pilota se stal národní hrdina… 

reklama

Je to tenká hranice, kdy se buď stanete hrdina, nebo odsoudíte přes sto padesát lidí k záhubě. Let US Airways 1549 na pravidelné trase z New Yorku do Seattlu byl přesně tím příkladem velmi nebezpečné zkoušky lidských schopností. 15. ledna 2009 - tedy před 12 lety - se tak odehrál jeden z nejnebezpečnějších, ale zároveň nejfantastičtějších přistávacích manévrů v historii letectví. Hudsonský zázrak může začít… 

Kanadské husy v motoru

O tom, že tento let prostě nedoletí do cíle, bylo jasné téměř hned po vzlétnutí. Minutu a půl po startu se totiž letoun dostal do hejna kanadských hus. Tento nemalý tvor s oficiálním pojmenováním Berneška velký způsobil velké potíže. Několik z nich se totiž dostalo do motoru letadla, a tím pádem výrazně klesl v tomto zařízení potřebný tlak. 

Radikální změna tlaku v obou motorech a zvyšující se teplota plynů motoru donutila kapitána letadla velmi rychle jednat. Chesley Sullenberger tak byl nucen zapnout pomocnou energetickou jednotku APU, převzal řízení letadla a požádal svého prvního důstojníka, aby našel v příručce Quick reference handbook postup pro tuto nepříjemnou situaci. 

Rozhodli se tak restartovat oba motory, ale velký problém nastal ve chvíli, kdy se při nahození podařilo zprovoznit pouze jeden. Ani u prvního však otáčky nedosahovaly potřebných hodnot. Kapitán ohlásil na palubě stav nouze a provedl levou zatáčku zpět. Co bylo dál?

Na řece Hudson

Následně se odehrála situace zcela nevídaná. Vzhledem k tomu, že letadlo ztratilo výšku a výkon, nemohl se kapitán vydat zpět na letiště, odkud vzlétali, a díky technickému stavu letounu nebylo ani možné přistát na nejbližším letišti Teterboro. 

Kapitán Chesley Sullenberger se tak rozhodl pro přistání na řece Hudson, které nakonec v neuvěřitelné rychlosti 230 km/h úspěšně provedl. Musel však zvládnout hned několik zásadních úkonů, které by tento odvážný pokus mohly proměnit v katastrofu.  

Typ letounu A320 má umístěné motory pod křídly. Při přistání na hladinu je tak velmi důležité, aby oba motory dopadly rovnoměrně a pod správným úhlem. Pilot měl pro tento pokus velmi dobré povětrnostní podmínky a zároveň i řeka Hudson měla klidnou hladinu. 

Kapitánovi se tak podařil neuvěřitelný kousek, kdy tak velké letadlo s tolika lidmi na palubě úspěšně přistálo na palubě, aniž by se komukoliv cokoliv stalo. Pilot Sullenberger byl samozřejmě za svůj doslova husarský kousek oceněn napříč americkou společností. Stal se z něj hrdina USA, pochvalu slyšel od odcházejícího prezidenta George W. Bushe a nastupujícího Baracka Obamy. Tento unikátní manévr byl také zfilmován v roce 2016 v úspěšném snímku Sully: Zázrak na řece Hudson. 

KAM DÁL: Chuck Norris obětí fake news. Lidé si mysleli, že se účastnil trumpovské demonstrace před Kapitolem

 

 

https://www.ctidoma.cz/clanek/zajimavosti/den-nejfantastictejsiho-pristani-letadla-v-historii-kvuli-huse-v-motoru-musel-pilot-predvest-riskantni-manevr-na-vode-63742
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.