Nový tanec AFRO4000? Nikoli, švýcarská lokomotiva pro Taiwan

Nová lokomotiva z produkce firmy Stadler pro taiwanské železnice o rozchodu 1067 mm

Na základě vítězství v tendru dodá švýcarská firma Stadler na Taiwan 34 dieselelektrických lokomotiv pro úzkorozchodné dráhy tamějšího operátora TRA (Taiwan Railways Administration). Jedná se o první větší dodávku lokomotiv z produkce společnosti Stadler do Asie; hodnota kontraktu činí 165 milionů EUR (asi 4,2 mld. Kč). Stroje ve verzi AFRO4000, určené pro provoz na tzv. kapském rozchodu 1 067 mm, vyrobí závod ve španělské Valencii.

reklama

Švýcarský výrobce Stadler s hlavním sídlem ve městě Bussnang, který celkově vlastní 40 závodů a servisních středisek i v řadě dalších evropských zemí a má kolem 10 500 zaměstnanců, vyrobí pro železnice na Taiwanu nákladní dieselelektrické lokomotivy, koncipované pro tvrdé klimatické podmínky: stroje budou muset prokázat funkčnost při stoprocentní vlhkosti vzduchu, teplotě kolem 45 stupňů Celsia, při jízdě se zátěží v hornatém terénu i v době tropických dešťů.

Několikapatrové lokomotivy

Šestinápravové stroje ve verzi AFRO4000 jsou poháněny motory Cummins o výkonu 1 985 kW (2700 k), mají nejvyšší povolenou rychlost 120 km/h a rozjezdovou tažnou sílu kolem 430 kN. Ve výbavě pro TRA budou disponovat i možností mnohočlenného řízení (ovládání několika lokomotiv z jednoho stanoviště strojvedoucího).

Stadler je známým výrobcem především elektrických a motorových jednotek; v roce 2018 dodala tato firma také například 30 tramvají Dopravnímu podniku Ostrava. Nové lokomotivy AFRO4000 vycházejí ze základní verze EURO4000, která byla poprvé dodána v roce 2006 železničnímu operátorovi Comsa Rail. V tomto případě ale jde o šestinápravové lokomotivy pro normální rozchod 1 435 mm, resp. pro široký španělský rozchod 1 668 mm. Stroje AFRO4000 pro rozchod kolejí 1 067 mm jezdí v Jihoafrické republice. Kromě nich nabízí Stadler také čtyřnápravové osobní (univerzální) lokomotivy EURO3000 a EUROLIGHT - ty jsou v provozu například ve Velké Británii a v Izraeli.

Výrobní závod ve Valencii převzal Stadler od firmy Vossloh v roce 2016. Závod má plochu 200 000 m2 a pracuje v něm okolo 900 zaměstnanců. Vyrábějí se zde například motorové lokomotivy, lokomotivy pro posun, vozy metra a tramvaje (mj. Tramlink a Citylink). Nízkopodlažní tramvaje Tramlink si jako první objednal dopravní podnik v německém městě Rostock.

Taiwanské železnice

Taiwanský státní železniční operátor TRA provozuje 1 064,5 km tratí, obepínajících celý ostrov, s několika krátkými spojkami do důležitých měst ve vnitrozemí. První železnice byly na ostrově postaveny v letech 1891 - 1893, tedy v době, kdy i v Evropě přibližně po čtyřiceti letech výstavby a zprovozňování nových drah vyvrcholil jejich rozvoj. První parní lokomotivu provozovanou na Taiwanu vyrobila německá lokomotivka Hohenzollern.

Z celkové délky je 750 km tratí dvoukolejných, elektrifikovaných úseků je 913 km (jednofázovým napájecím systémem o napětí 25 kV), celkový počet stanic je 227. Obtížný hornatý terén ostrova se projevuje na vysokém počtu umělých staveb na železnici: mostů je 1 693 a tunelů 134. Absolutně převažujícím druhem železničních vozidel jsou elektrické jednotky, jichž mají TRA 971, a k tomu ještě 184 naklápěcích jednotek pro expresní dopravu (byť nejvyšší rychlost činí v současné době 130 km/h - do budoucna se má zvýšit na 150 km/h), 218 motorových vozů a 282 lokomotiv, z toho asi polovinu elektrických.

Dráhy na Taiwanu jsou dlouhodobě pod tlakem rozvíjející se automobilové a letecké dopravy; jejich vedení v roce 2015 představilo ambiciózní plán rozvoje a modernizace železniční dopravy do roku 2022. Nákup nových lokomotiv pro nákladní dopravu od švýcarského dodavatele je jednou z jeho součástí.

reklama
#železnice #doprava #motorová lokomotiva #Taiwan #úzký rozchod

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

reklama
Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.