Robotická loď bez posádky přeplula Atlantik. Umělá inteligence navigovala lépe než člověk
Kapitáni lodí by se měli začít bát o svou profesi. Loď Mayflower dokončila plavbu dlouhou 4 400 kilometrů, přičemž na palubě nebyl jediný člověk a místo posádky plavidlo řídil počítač. Podle odborníků mu to šlo výborně.
Patnáct metrů dlouhý trimaran MAS (Mayflower Autonomous Ship) poháněný solární energií je schopen vyvinout rychlost až 10 uzlů (20 km/h) a byl navigován palubní umělou inteligencí vytvořenou společností IBM. Podklady pro její rozhodování dodávala šestice kamer a padesátka senzorů po celé palubě. Mayflower 29. dubna vyrazil z Velké Británie a předpokládalo se, že mu cesta potrvá asi tři týdny.
Koncem května však došlo na lodi k technickým potížím, kdy selhal startér generátoru, takže bylo rozhodnuto o přesměrování do Halifaxu. Ředitel projektu Brett Phaneuf uvedl, že technologie IBM "funguje, jak má", vada startéru s funkčností umělé inteligence nesouvisela.
„Cesta, kterou Mayflower absolvovala, byla namáhavá a naučila nás hodně o navrhování, stavbě a provozu lodi tohoto typu a o budoucnosti námořního podniku," řekl Phaneuf.
Výzkum znečištění oceánů
Práce na Mayfloweru zabraly sedm let. Loď v průběhu plavby také prováděla řadu vědeckých výzkumů v oblasti životního prostředí v odlehlých částech oceánu. Její výsledky pomohou vědcům posoudit dopad globálního oteplování a znečištění na mořský život, například okyselování vody, mikroplasty a ochranu savců.
Původní Mayflower vezl osadníky
Původní loď jménem Mayflower, na které se plavili Britové do Ameriky, byla dřevěná loď o délce 30 m s třemi stěžni, plátěnými plachtami a maximální rychlostí 3 uzly (6 km/h). Na její palubě se přepravovalo 102 osadníků a asi třicetičlenná posádka. Plavba v roce 1620 trvala více než dva měsíce.
Úspěchy umělé inteligence na moři
Úspěch Mayfloweru vůbec není ojedinělý. V Tichém oceánu nedávno uspěla celá řada autonomních dálkových experimentálních plavidel. Byly mezi nimi výzkumné, komerční i vojenské lodě. Šlo například o loď Sea Hunter společnosti Leidos, která v roce 2019 v rámci projektu amerického námořnictva absolvovala zpáteční cestu mezi San Diegem a Havají; výzkumná loď Saildrone Surveyor loni dokončila cestu ze San Franciska na Havaj; a právě minulý týden obchodní loď Prism Courage společnosti Hyundai Heavy Industries doplula z USA do Jižní Koreje, přičemž polovinu své cesty absolvovala s využitím autonomní navigace.
Roboti pány moří
Jak je vidět, světová mořeplavba stojí před zlomovým obdobím. Masové využití umělé inteligence může výrazně snížit náklady a zvýšit bezpečnost mořeplavby. Zřejmě je ještě daleko doba, než budou moci lodě plout zcela bez posádky, na druhou stranu je evidentní, že navigaci zvládá lodní autopilot stejně dobře jako člověk. Moře tak bude brzy patřit umělé inteligenci.
Zdroj: fastcompany.com, bbc.com
KAM DÁL: Loď bez posádky byla také Mary Celeste, námořníci zmizeli neznámo kam.