Mezi Vraňany a Hořínem proplují i moderní vysoké lodě, vyroste pět speciálních mostů

U plavebního kanálu Vraňany - Hořín na Mělnicku začaly práce na stavbě pěti mostů, pod kterými proplují i moderní vysoké lodě. Dosud byla výška omezena na 4,5 metru, po dokončení komplexu staveb a dalších úprav bude v roce 2021 výška pod mosty až sedm metrů. Tři z mostů budou zdvižné a ovládané dálkově z plavební komory Hořín, která je vzdálená téměř devět kilometrů.

reklama

"Věřím, že vyšší podjezdná výška vlije nový impulz využívání Vltavy i dalšími moderními osobními loděmi a nákladní plavbou," řekl ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů. Nákladní lodní doprava by také měla ulevit přetíženým silnicím, v budoucnu by měla vodní cesta sloužit ve větším rozsahu pro přepravu lodních kontejnerů i jiných těžkých nákladů.

"Výraznou pomocí rozvoji mezinárodní nákladní plavby by bylo zprovoznění plavebního stupně Děčín, na tom samozřejmě také pracujeme," doplnil Fojtů.

Speciální konstrukce mostu

Aktuální etapa stavby pěti mostů bude stát 600 milionů korun bez DPH. V druhém pololetí příštího roku má navázat další etapa, při které budou zvýšeny další dva mosty přes kanál Vraňany - Hořín, a v roce 2020 by pak měly být zvýšeny tři pražské mosty přes plavební kanál Troja - Podbaba.

Cílem úprav je kompletní zprůjezdnění úseku mezi Mělníkem a Prahou pro vyšší lodě. Úsek mezi Mělníkem a hranicemi s Německem už parametry splňuje. Projekt počítá také s investicemi do modernizace plavební komory Hořín, modernizace plavební komory Štvanice, prohloubení plavební dráhy a další.

Zdvihací mosty jsou podle Fojtů v ČR zatím nová technologie a podobná stavba je jen v jihočeském přístavu Hluboká, kde je zdvihací lávka pro pěší. Podobnou technologii chystá Ředitelství vodních cest i pro most v Týnu nad Vltavou. Podle ředitele budou také při stavbě mostů u kanálu Vraňany - Hořín náročné koordinační práce mezi železnicí a vodní dopravou.

reklama
#miliardy #plavba #lodě #mosty

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

reklama
Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.