Citlivé údaje pacientů nejsou dostatečně střeženy. V ordinacích a čekárnách se dozvíte prakticky cokoli

Přísná ochrana citlivých údajů o pacientech existovala ve zdravotnictví už před platností nařízení GDPR. Zpracování údajů nezbytných pro účely zdravotní péče upravují zvláštní zákony, GDPR zpřísnilo podmínky zejména v tom, jak mají být uchovávána data pacientů. Na jednu stranu mají zdravotnická zařízení přísné regule pro nakládání s daty o pacientech, na druhou stranu zde unikají data poměrně jednoduchým způsobem.

reklama

V rámci vzrušených diskusí před zahájením účinnosti Obecného nařízení o ochraně osobních údajů se řešily i takové záležitosti, jestli sestra může i nadále vyvolávat pacienty jménem. Přesto se v ambulantních zařízeních, na poliklinikách, u praktických lékařů i v nemocnicích stále dostáváme do situace, kdy své citlivé údaje dáváme veřejně všanc.

Slyšíte v podstatě všechno

Jak je to možné? Pravděpodobně se každý někdy ocitl v situaci, kdy na recepci zdravotnického zařízení musel popsat, s čím vlastně přichází. Nebo při čekání vyslechl telefonický hovor recepční nebo sestry s některým z pacientů, ve kterém předávaly instrukce od lékaře včetně závěrů o chorobě dotyčného člověka, nebo mu sdělovaly výsledky laboratorních vyšetření.

Podobné je to v čekárnách sousedících s ordinacemi lékařů. Návštěvníci často v čekárně tráví delší čas, nudí se a nechtěně vyslechnou téměř veškerou komunikaci mezi lékařem a ošetřovaným pacientem.

A většinou jde o informace velmi citlivé, o jejichž zveřejnění nikdo rozhodně nestojí. Jak tento problém řeší aktuálně ve vyspělých zemích? Vedle většího důrazu na zvukotěsné řešení ordinací a čekáren pomáhají soukromí pacientů ochránit také nové technologie, například maskování zvuku, tzv. soundmasking.

Komunikace se dá překrýt

Maskování zvuku funguje tak, že do požadovaného prostoru je nepřetržitě vysílán uniformní tichý zvuk připomínající šum větru. Je upravený do pásma lidské řeči a optimalizovaný tak, aby překrýval probíhající komunikaci.

„Sound masking tak vytváří skutečné diskrétní zóny, v nichž sdělované informace zůstávají opravdu neveřejné, případně odstíní hovor, který sice probíhá za zavřenými dveřmi ordinace, ale proniká mimo ně,“ vysvětluje Andrej Hronec, ředitel společnosti, která tuto technologii zastupuje v České republice. Otázkou ovšem je, do jaké míry to vůbec budou lékaři řešit. Nebylo by to poprvé, co se u nás zákon vyloží po svém, nebo se dělá, že je vše v pořádku.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/citlive-udaje-pacientu-nejsou-dostatecne-strezeny-v-ordinacich-a-cekarnach-se-dozvite-prakticky-cokoli-56664
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.