Obří raketa SLS prochází na Floridě testy, v květnu by mohla poprvé vzlétnout

Motorová sekce při převozu do Stennis Space Centre
Motorová sekce při převozu do Stennis Space Centre
zpráva

Mise Artemis, tedy let člověka na Měsíc, je bezesporu největší vesmírnou událostí posledních dekád. První krok k ní je test nosné rakety SLS v rámci mise Artemis I. Ta poletí do vesmíru bez lidské posádky, nicméně i tento start bude mimořádně důležitý.

reklama

Raketa SLS už je na Floridě, kam ji na startovací rampu označenou 39B převezl speciální pásový plošinový stroj. Nyní probíhá první testování, provede se velké množství procedur, jako je tankování paliva, odpočet, kontrola systémů a následné vypuštění paliva. Ještě se nikam neletí, ale tento test je důležitý pro to, aby raketa mohla vzlétnout.

Samotné datum startu ještě nebylo určeno, nejčastěji se mluví o květnu, některé spekulace dokonce mluvily o dubnu. Vzhledem k tomu, že je potřeba vyhodnotit velké množství dat, pravděpodobnější se zdají spíše pozdější květnové termíny.

Vyšší než socha Svobody

Pro první misi poletí raketa v takzvané konfiguraci Block 1, uvedl web Space.com. V této konfiguraci bude raketa zakončena posádkovým modulem Orion. Podle NASA je raketa vysoká 98 metrů, tedy vyšší než například socha Svobody a váží 2 600 tun. Tah motorů bude silnější, než tomu bylo u raketoplánů. Naopak Saturn V byl o něco málo silnější a také těžší. Ovšem další verze už Saturn V překonají. Konfigurace Block 2, která bude mít další horní stupeň pro větší tah a větší plochu pro náklad, bude podle NASA vysoká 111 m a bude schopna dopravit na povrch Měsíce více než 50 tun nákladu.

Silné motory z raketoplánů

Raketa bude ale schopna dopravit posádku i materiál také na Mars a měla by umožnit průzkum téměř jakéhokoli místa ve sluneční soustavě. Základem úspěchu jsou raketové motory RS-25, z nichž čtyři jsou umístěny ve spodní části hlavního stupně rakety. Motory RS-25 byly původně používány ke startu raketoplánů a NASA jich má v současné době k dispozici 16, aby je mohla použít pro různé mise SLS. Všechny prošly modernizací a vylepšením, takže zvládnou vynést do vesmíru i SLS. Jejich palivem je hluboce chlazený dusík a kyslík.

Síla těchto motorů je ohromná. NASA uvedla, že jediný motor RS-25 by mohl generovat dostatek energie pro 1 362 456 km pouličního osvětlení obytných domů, což je délka ulice, která by dosáhla k Měsíci a zpět a pak patnáctkrát obkroužila Zemi. Takže i když jde o starší kousky, jejich síla je více než dostatečná.

Velmi důležitou součástí celého projektu je také modul SLS Orion, který je schopen vynést do vesmíru čtyři astronauty. Očekává se, že se tak poprvé stane při misi Artemis II, která poletí kolem Měsíce. Nejdůležitější ovšem bude následná mise Artemis III, která  by měla dopravit lidi na Měsíc. Podle odborníků k ní dojde nejdříve v roce 2025. Podle NASA program počítá s tím, že nakonec vybuduje orbitální stanici kolem Měsíce nazvanou Lunar Gateway a zřídí základní tábor Artemis poblíž jižního pólu Měsíce.

Trvalá přítomnost lidí na Měsíci bude znamenat novou éru v dobývání kosmu a také důležitý krok k letu na Mars. Všechno má ale svůj čas. Nejdříve je potřeba, aby v květnu dobře dopadla Artemis I, která poletí bez lidské posádky. Pokud vše dopadne dobře, lidstvo se může těšit na nové vesmírné dobrodružství.

Zdroj: livescience.com

KAM DÁL: Rusko chce válčit ve vesmíru, odskákat to může stanice ISS.

https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/obri-raketa-sls-prochazi-na-floride-testy-v-kvetnu-by-mohla-poprve-vzletnout-68847
reklama
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.