Výmoly, díry a naštvaní řidiči: Kde jsou po zimě nejhorší silnice?

Sníh, led, kolísání teplot. To jsou největší "nepřátelé" silnic. Hned po nich je laxní přístup vedení krajů a víra, že se to snad opraví samo. Kdyby to ještě někdo nevěděl, tak opravdu neopraví. Na druhou stranu je třeba uznat, že nejrůznějších výmolů a výtluků je všude plno a není v lidských silách situaci napravit okamžitě. Kde je situace nejhorší?

reklama

Ve středních Čechách bylo loni nahlášeno a opraveno nejvíc výmolů na silnicích v rámci všech krajů. Vyplývá to z údajů webového portálu Výmoly.cz. "Řidiči prostřednictvím aplikace upozornili na 738 výtluků na středočeských silnicích, opraveno jich bylo 313," řekl Petr Čaník z portálu Výmoly.cz. Hejtmanství proto od správců portálu dostalo ocenění Nejaktivnější kraj za rok 2017.

Špatné silnice trápí i hlavní město, kde bylo loni nahlášeno 390 a opraveno 124 výmolů. V celé republice motoristé za loňský rok nahlásili 1 931 poničených silničních úseků a děr ve vozovce. V 725 případech byly problémy odstraněny.

Středočeské silnice patří k nejvytíženějším v republice, neboť krajem vedou hlavní tranzitní tahy do Prahy. Na stavu vozovek se nepříznivě podepisuje těžká kamionová doprava. Čaník podotkl, že Středočeský kraj je v poměrně nezáviděníhodné situaci, přesto se každý rok umisťuje na předních pozicích. "Jsem přesvědčený, že silničáři a kraje se snaží dělat v rámci svých omezení svou práci maximálně kvalitně," míní. Problém vidí spíš v množství peněz, které jsou na rekonstrukce vynakládány.

Lepší jsou v Mexiku a Maďarsku

Čaník upozornil na to, že Česko je z hlediska stavu silnic řazeno Světovým ekonomickým fórem ze 140 sledovaných zemí na 74. místo a její pozice na tomto žebříčku se zhoršuje. "Před námi jsou takové země jako Mexiko a Maďarsko," dodal.

Na portál Výmoly.cz mohou motoristé hlásit aktuální stav silničních tahů v Česku a za pomoci mobilní aplikace a webu upozorňovat na úseky, které je trápí. Ode dneška se mohou také zapojit do osmého ročníku ankety Nejhorší díra republiky. Do 31. července tak lze nejen oznamovat výtluky, ale také hlasovat pro nejhorší úseky nebo konkrétní díry na vozovce.

Vedení Kladna si už roky stěžuje na žalostný stav komunikací, které jsou pod správou Středočeského kraje. Hejtmanka sice slíbila, že se situace zlepší, ale skutek jaksi utek"Na špatný stav krajských komunikací upozorňujeme roky, aniž by se ale cokoliv zásadního stalo,“ uvedl primátor Kladna Milan Volf.

Někde to stále není vidět

Podobnou aplikaci spustil loni i Středočeský kraj. Lidé mohou na adrese musimetoopravit.cz upozornit na problémové místo a vyznačit ho v mapě. Díky tomu může být problém rychleji odstraněn. Ředitel krajské správy a údržby silnic Zdeněk Dvořák uvedl, že závad bylo hlášeno asi 600, z toho zhruba 80 procent bylo odstraněno. Podle hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové jde o opravy nad rámec plánovaných akcí. "Jsou to ad hoc opravy, protože i cestmistr, který má úsek svěřený, ne všechno vidí."

Na výstavbu a opravy silnic ve Středočeském kraji bylo loni vynaloženo přes 1,6 miliardy korun, z toho miliarda šla na zimní a letní údržbu. Hejtmanství opravilo 180 kilometrů silnic, na odstranění všech problémů na silnicích druhé třídy by však potřebovalo 15 miliard a na silnici třetí třídy dalších 30 miliard korun.

Milan Volf: Trápí nás rozbité krajské komunikace, na které se ani nesáhlo. Čtěte zde.
https://www.ctidoma.cz/clanek/publicistika/vymoly-diry-a-nastvani-ridici-kde-jsou-po-zime-nejhorsi-silnice-40043
reklama
#silnice #řidiči #zima #výtluky #díry #opravy #výmoly
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.