Na romské děti prací prášek Árijec a podobné hrůzy: Ředitel ČT chce pořady jako Česká soda zpátky

V pořadu Česká soda vídali diváci také Milana Šteindlera a Davida Vávru
zajímavost

Říká vám něco prací prášek Árijec? Škoda Henlein? Pořad, u kterého bylo nemyslitelné, že by se snad ještě někdy vrátil na televizní obrazovky, možná diváci znovu uvidí v pozměněné podobě. Novému řediteli Janu Součkovi by vůbec nevadilo, aby programu zase dominovala nějaká pořádná satira! Za nás v redakci byly ale takové vtípky vážně příliš a vtipné nám nepřijdou.

reklama

Když Veronika Žilková drhla ve vaně dítě, které bylo evidentně romského původu, přišla otázka: „Proč není vaše dítě čistě bílé?“ Prací prášek Árijec si s tím hravě poradí! Což byl jeden z vůbec nejdrsnějších a nejméně korektních vtípků v celém pořadu. Ostatně, takový byl celý pořad. Dnes už by byly mnohé výroky, které tam zazněly, právně žalovatelné. Za urážku na cti, za diskriminaci nebo snad podněcování k nenávisti. Jenže tehdy to nikdo neřešil.

Koncentrákovaná síla a škodovka se spalováním

„Společnost se velmi posunula a práh citlivosti se neskutečně zvýšil. Dnes už bych na to asi neměl odvahu. Ale ne, musím to změnit – odvahu bych měl. Vždycky jsem totiž dělal věci, o kterých jsem si myslel, že neprojdou, a ony nakonec prošly,” řekl v rozhovoru pro DVTV Fero Fenič, autor České sody.

Další šílená parodie na reklamu na prací prášek, tzv. Napalmex, souvisela dokonce s koncentračním táborem. Příběh je o bachaři, který potřebuje čistoskvoucí prádlo bez zaschlé krve. „Jedině koncentrákovaná síla si s tím poradí!“ S tématem druhé světové války spojili tvůrci také reklamu na Škodu Henlein. Ta měla totiž spoustu vychytávek – například přímé spalování, zavedení plynu střešním otvorem rovnou do kabiny nebo kulometní výbava. Zkrátka silné kafe i pro ty, jejichž humor je dost za hranou.

I muži mají své dny

Zájmu neušla ani fialová kráva Milka, která byla přejmenována na Mirku. Pasáček pásl kravičku Mirku, ale tu na něho přišla nezvladatelná touha. Vždyť přece: „Mirka, svou jemností tě láká a je nejlepší, co můžeš mít.“ Netřeba vysvětlovat, na co parodie mířila.

Známý slogan Fernetu „I muži mají své dny“ zde dostal také svůj prostor. Součástí parodie byl pohled na místo činu, kde došlo evidentně k velkému krveprolití. Následoval záběr na vraha, který si v klidu kouřil cigaretu. A co pak Zkurvínek! To byl drsnější brácha Hurvínka, který žil v zatáčce.

Pověšený host na provaze

Nechybělo ani Béčko, parodie na pořad Áčko, kam lidé přicházeli a svěřovali se s dojemnými příběhy. Host v pořadu Béčka ovšem skončil oběšený na provaze, za který společně táhlo celé publikum.

Ušetřen nebyl ani Václav Klaus, o kterém bylo často v devadesátých letech naznačováno, že je homosexuál. Nutno říct, že tehdy byl ještě postoj veřejnosti ke stejnopohlavním párům diametrálně odlišný a šlo spíše o potupu než o běžnou a naprosto samozřejmou věc, nad kterou se netřeba podivovat. 

Uvidíme takový pořad znovu?

Nový ředitel České televize Jan Souček uvedl, že si uvědomuje, že se doba změnila a že lze těžko očekávat totožný pořad jako v 90. letech. „Těším se na formáty, které přijdou s tak provokativní satirou, jakou byla Česká soda před 30 lety,“ netají se svými preferencemi. Česká soda se vysílala od roku 1993. Testovala tehdy hranice televizní zábavy, vyvolávala smích i pobouřené reakce.

Zdroj: Česká televize, blesk.cz, denikn.cz, novinky.cz

KAM DÁL: Tvůrci Ulice se zbláznili? Chyby, nesmysly a výsměch slušným lidem.

https://www.ctidoma.cz/clanek/spolecnost/na-romske-deti-praci-prasek-arijec-a-podobne-hruzy-reditel-ct-chce-porady-jako-ceska-soda-zpatky-75825
reklama
#televize #Česká soda #Romové
reklama

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Máte zajímavou informaci? Chcete spolupracovat?
Kontaktujte šéfredaktora Martina Chalupu: chalupa@ctidoma.cz

© Centa, a.s.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu společnosti Centa,a.s. je zakázáno. Čtenář svým přihlášením do jakékoli soutěže na našem webu dává souhlas s tím, že v případě, že se stane výhercem této soutěže, může být jeho jméno na webu publikováno. Centa, a.s. využívala licenci ČTK a využívá fotografie z Depositphotos.